اکسس کنترل هوشمند

اکسس کنترل هوشمند

اکسس کنترل چیست؟

اکسس کنترل ها به تجهیزاتی گفته می شود که هرگونه گزارش گیری ترددها و ایجاد محدودیت برای ترددها از دیگر قابلیت های اکسس کنترل ها می باشد. امروزه استفاده از آن در ساختمان ها و فضاهایی که احتیاج به مدیریت تردد وجود دارد، دیده می شود. در واقع ایجاد سطح دسترسی بهترین تعریف برای اکسس کنترل می باشد.

هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده اکسس کنترل هوشمند در انواع زیر می باشد:

  • اکسس کنترل هوشمند
  • اکسس کنترل مکانیکی

اکسس کنترل هوشمند

انواع سیستم کنترل تردد

اکسس کنترل یا کنترل تردد در دو نوع هوشمند و مکانیکی تولید می شود که در ادامه هر یک را معرفی خواهیم کرد.

سیستم کنترل تردد مکانیکی

اکسس کنترل های مکانیکی که در دسته تجهیزات هوشمند سازی ساختمان قرار می گیرد. اساس کار این سیستم به این صورت می باشد که با دریافت اطلاعات از منابع تعریف شده مثل کارت خوان، تلفن همراه یا ریموت ها دستور باز کردن را به درب یا دیگر عملگرهای ترددی ارسال می کند. بعضی از اکسس کنترل ها، تمام تجهیزات اعم از رله و کارت ریدر در داخل خود آن مونتاژ و شما بعد از وارد کردن رمز یا گرفتن کارت مغناطیسی در جای تعریف شده دستور باز کردن به قفل برقی یا درب برقی ارسال و درب باز می شود.

سیستم کنترل تردد هوشمند

اکسس کنترل هوشمند، از طریق کارت و رمز یا طریق مختلف دیتا را به کنترلر مرکزی ارسال کرده و بعد از پردازش اطلاعات دستورات لازم برای باز کردن درب یا سایر تجهیزات را منتقل می نماید. در این نسل از اکسس کنترل ها امکان گزارش گیری از تردد، تعیین سطح دسترسی برای کاربر و یا تعیین ادمین برای کنترل سایر کاربرها نیز وجود دارد. در اکسس کنترل های هوشمند عموما پردازنده اصلی دور از چشم کاربر قرار می گیرد و کاربر فقط به کارتخوان یا صفحه کلید رمز دسترسی دارد و با وارد کردن رمز، اطلاعات به پردازنده مرکزی ارسال و در صورت مجاز بودن و بررسی سطح دسترسی، فرمان باز شدن به قفل برقی یا هر عملگر دیگری ارسال می گردد.

تجهیزات سیستم کنترل تردد

نصب اکسس کنترل مستلزم استفاده از تجهیزات گوناگونی از جمله کارتخوان، عملگر (قفل برقی) و پردازنده مرکزی است. البته در موارد غیر هوشمند، کارتخوان روی خود ماژول اکسس کنترل مونتاژ می گردد که در ادامه به شرح تجهیزات مورد نیاز سیستم اکسس کنترل می پردازیم.

کارتخوان

کارت ریدر کنترل تردد، تجهیزی است که به عنوان وارد کننده اطلاعات به دستگاه اکسس کنترل، در نظر گرفته شده است و در فرکانس های تعریف شده با کارت مغناطیسی ارتباط برقرار کرده و پالس لازم را برای اکسس کنترل ارسال می کند.

کارتخوان

قفل برقی

یک عملگر برای تردد می باشد که بوسیله فرمان الکتریکی و با تحریک بوبین آن عمل می کند و در دو نمونه قفل مقابل برقی و بولتی در بازار موجود می باشد.

  • قفل مقابل برقی

در این مدل از قفل ها، مکانیزم قفل به همراه براکت بر روی کلاف درب و روبروی زبانه درب قرار می گیرد و ولتاژ کاری اکثر آنها بین 12 الی 24 ولت می باشد. توجه داشته باشید که در موارد جزئی، نمونه 220 ولت آن نیز وجود دارد اما معمولا در شرایط عادی از آن استفاده نمی گردد.

قفل مقابل برقی

  • قفل بولتی برقی

در این گونه از قفل ها که برای امنیت بیشتر استفاده می شوند، زبانه قفل و مکانیزم اصلی قفل، داخل چارچوب و یک براکت فلزی نیز بر روی درب قرار می گیرد. عملکرد این قفل ها به این صورت است که تا زمانی که اتصال برق بر روی قفل در جریان باشد درب بسته می ماند و به محض این که جریان برق قطع شود درب باز می شود.

قفل بولتی برقی

پردازنده اصلی

این پردازنده در واقع مغز متفکر سیستم اکسس کنترل می باشد و با هر بار ورود اطلاعات، آن را پردازش کرده و فرمان لازم را به عملگر ها ارسال می کند.

نصب اکسس کنترل هوشمند

برای نصب و راه اندازی سیستم کنترل تردد فقط کافی است که ارتباط بین قفل برقی و کارتخوان با اکسس کنترل به درستی برقرار باشد. بعد از اطمینان از ارتباط صحیح این سه ماژول از طریق نرم افزار تنظیماتی همچون تعیین سطح دسترسی و تعیین زمانبندی کار کاربرها انجام می شود.

نکات خرید سیستم اکسس کنترل

برای نصب و راه اندازی سیستم کنترل تردد فقط کافی است که ارتباط بین قفل برقی با اکسس کنترل و همین طور کارتخوان با اکسس کنترل به درستی برقرار باشد. بعد از اطمینان از ارتباط صحیح این سه ماژول از طریق نرم افزار، تنظیماتی همچون تعیین سطح دسترسی و تعیین زمان بندی کار کاربرها انجام می شود.

کاربرد اکسس کنترل
  • ساختمان های مسکونی
  • ادارات
  • بیمارستان
  • کارخانجات

مزایای کنترل هوشمند

  • امکان ایجاد سطح دسترسی نسبت به زمان و سطح کاربری برای افراد از مهم ترین مزیت های سیستم کنترل تردد هوشمند می باشد.
  • مدریت هوشمند تردد کاربران در فضاهای مختلف
  • ایجاد امکان گزارش گیری و حضور غیاب در ادارات و سازمان ها
  • حذف کلیدهای مکانیکی و بالا رفتن افزایش امنیت به دلیل سهولت در کپی کردن کلیدهای مکانیکی و محدود نبودن تعداد کاربران در قیاس با سیستم سنتی کنترل تردد.
  • بالا بردن سرعت عملکرد در عبور و مرور و صرفه جویی در زمان
  • تنوع در روش های استفاده از سیستم در هنگام ورود و خروج مانند کارت، رمز، اثر انگشت و تشخیص چهره
  • قابلیت کنترل از راه دور از طریق تلفن همراه توسط ادمین های تعیین شده سیستم

قیمت اکسس کنترل هوشمند

با توجه به نوع و مدل سیستم کنترل تردد مورد نیاز و برندهای مختلف، قیمت خرید اکسس کنترل همواره در حال تغییر است. شرکت فامکو ارائه دهنده انواع سیستم های کنترل تردد هوشمند درسطح کشور می باشد لذا توصیه می شود برای اطلاع از قیمت ها با آنها تماس بگیرید.