نحوه انتخاب صحیح انواع کمپرسور

نحوه انتخاب صحیح انواع کمپرسور

انتخاب یک کمپرسور می تواند شما را در صورتی که در این کار سر رشته ای نداشته باشید، سردرگم کند. دلیل این است که طیف های وسیعی از خروجی های هوا برای این دستگاه وجود دارد. در نتیجه برای اینکه خروجی هوای مناسبی داشته باشید، باید علم کافی در این زمینه کسب کرده باشید.اصولا همه ی کمپرسورها دارای موتور قدرتمندی برای پمپاژ هوای فشرده می باشند و این هوای فشرده شده درون دستگاه هنگام منتشر شدن نیروی لازم برای به حرکت در آوردن ابزارهای پنوماتیک را ایجاد می نماید.

نحوه انتخاب کمپرسور

برای اینکه انتخاب مناسبی در کمپرسور داشته باشید ابتدا باید هدف خود را از انتخاب کمپرسور و ابزارهای هوایی را که مورد نیازتان است. تجزیه و تحلیل کنید. انتخاب یک کمپرسور می تواند شما را در صورتی که در این کار سر رشته ای نداشته باشید، سردرگم و گیج کند. دلیل این است که طیف های وسیعی از خروجی های هوا برای این دستگاه وجود دارد. در نتیجه برای اینکه خروجی هوای مناسبی داشته باشید، باید علم کافی در این زمینه کسب کرده باشید.

نحوه انتخاب کمپرسور

ظرفیت های درج شده در کاتالوگ مطابق با شرایط متعارف می باشد و از آنجا که میزان هوادهی کمپرسور بسته به دمای محیط، ارتفاع از سطح دریاهای آزاد و درصد رطوبت محل استقرار کمپرسور متفاوت خواهد بود.

اصولا همه ی کمپرسورها دارای موتور قدرتمندی برای پمپاژ هوای فشرده می باشند که این هوای فشرده شده درون دستگاه هنگام منتشر شده نیروی لازم برای به حرکت در آوردن ابزارهای پنوماتیک را ایجاد می نماید.

ویژگی های شاخص در کمپرسورها

  1. سوئیچ کردن هنگام بار اضافی حرارت: هنگامی که درجه حرارت دستگاه از یک مرز معینی عبور می کند خود دستگاه خاموش می شود. باعث افزایش طول عمر و امنیت کاری می شود.
  2. سیستم خنک کننده هوای دستگاه: شامل پمپاژ هوای سرد به داخل دستگاه برای افزایش طول عمر موتور کمپرسور است.

کمپرسورها از نظر نوع مصرف

1. کمپرسورهای شخصی

کمپرسورهای شخصی معمولا دارای حجم و اندازه ی کوچکی هستند و معمولا برای مصارف شخصی و خانگی استفاده می شود. این نوع از کمپرسورها می توانند برای زمینه های متفاوت ساختمانی و صنعتی نیز به شرط اینکه فشار هوای مورد نیاز بالا نباشد، استفاده می شود.

کمپرسورهای شخصی

2. کمپرسورهای صنعتی

کمپرسورهای صنعتی یهترین انتخاب بری مصارف مداوم هستند. این نوع کمپرسورها دارای تکنولوژی پیشرفته ای بوده و عملکرد فوق العاده ای را دارا می باشند.

کمپرسورهای صنعتی

3. کمپرسورهای ساختمانی

این کمپرسورها مقاومت و قدرت بیشتری نسبت به کمپرسورهای خانگی را دارا می باشند. این کمپرسورها دارای دامنه کاربردی زیادی هستند. اگر نیاز به استفاده به صورت دائم و فشار هوایی بالایی باشد این مدل کمپرسورها بسیار مناسب هستند.

کمپرسورهای ساختمانی

نکاتی که در هنگام خرید کمپرسور باید در نظر داشت:

1) قابلیت حمل

قابلیت حمل کمپرسور هوا یک انتخاب مهم آن می باشد. کمپرسورهای قابل حمل در ابعاد و اشکال مختلف وجود دارند. معمولا کمپرسورهای ثابت برای پارگینگ ها، تعمیرگاه ها و کارگاه های آموزشی به دلیل قابلیت اتصال به ابزارهای بادی مناسب است.

2) منیع تغذیه

منبع انرژی کمپرسورهای هوا، الکتریکی و یا دیزلی است. به طور کلی کمپرسورهایی که از منبع تغذیه دیزلی استفاده می شود. دارای عملکرد بهتر و قدرتمندتری هستند. بنابراین در صنایع سنگین و سایر صنایعی که که کیفیت بالاتری نیازمند است از این نوع کمپرسور ها استفاده می شود. به دلیل استفاده از سوخت دیزل این کمپرسورها در فضای آزاد مستقر می شوند. در الکتروموتورهای برقی به دلیل نوع انرژی مصرفی احتیاجی به فضای آزاد نیست و می توان در ساختمان ها و فضاهای بسته نیز به کار گرفته شود و در مصارف متناوب و خانگی استفاده می شود.

3) شاخص عملکرد (PSI ، HP، SCFM)

مهمترین عاملی که در خرید یک کمپرسور باید در نظر گرفت شاخص عملکرد کمپرسور می باشد. به عبارت دیگر مقدار هوای تولید شده توسط کمپرسور با واحد متر بر مکعب در دقیقه اندازه گیری می شود که به صورت SCFM بیان می شود. ذکر این نکته حائز اهمیت می باشد که ابزار های جانبی متصل به کمپرسور دارای شاخص عملکرد SCFM است. برای تعیین میزان SCFM مناسب کلیه تجهیزات پنوماتیکی متصل به کمپرسور را با هم جمع و در عدد 5.1 ضرب نموده عدد بدست آمده مقدار SCFM مناسب کمپرسور می باشد. بر روی برخی کمپرسورها واحدهای HP نوشته می شود. هر چه میزان این عدد بزرگتر باشد قدرت دستگاه بالاتر است.

4) حجم مخزن

کمپرسورها ممکن است بر اساس کاربردهایشان بدون مخرن، مخزن کوچک و یا مخزن بزرگ مورد استفاده قرار گیرند. اگرفشار بالایی از هوا برای مدت زمان طولانی مورد نیاز باشد از کمپرسوری با حجم مخزن بزرگ استفاده می شود و در صورت استفاده از فشار کاری متناوب از کمپرسور با حجم مخزن کوچک استفاده می گردد.

5) نوع پمپ

تنوع در طراحی پمپ می تواند شاخص عملکرد و بازدهی کمپرسور را تحت تاثیر قرار دهد.

استاندارد کمپرسور

  • API Standard 617, Axial and Centrifugal Compressors and Expander-compressors
  • API Standard 672, Packaged, Integrally Geared Centrifugal Air Compressors for Petroleum, Chemical, and Gas Industry Services

استاندارد آزمون غیر مخرب

  • ASME Section V, NDE / Nondestructive Examination
  • ASME Section VIII, Rules for Construction of Pressure Vessels, Div. 1 and 2.
  • ASTM A388/A388M, Standard Practice for Ultrasonic Examination of Steel Forgings
  • ASTM A435-435M, Standard Specification for Straight-Beam Ultrasonic Examination of Steel Plates
  • ASTM E709, Standard Guide for Magnetic Particle Testing

استاندارد بالانس

  • ISO 1940-1: 2003, Mechanical vibration -- Balance quality requirements for rotors in a constant (rigid) state -- Part 1: Specification and verification of balance tolerances
  • API 684-1996 (Historical Edition), Tutorial on the API Standard Paragraphs Covering Rotor Dynamics and Balance (An Introduction to Lateral Critical and Train Torsional Analysis and Rotor Balancing)

استاندارد نصب

  • API RP 686: 1996, Recommended Practice for Machinery Installation and Installation Design

استاندارد تست کمپرسور

  • ASME PTC 10, Performance Test Code on Compressors and Exhausters
  • ISO 5389; 1st Ed.: 1992, Turbo compressors Performance Test Code

استاندارد تست کمپرسور

پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

محصولات قابل تولید با دستگاه تزریق پلاستیک صنعت رنگ، صنایع نظامی، صنایع ارتباطی، صنایع هوایی، صنعت راهسازی و شهرسازی، صنعت ساختمان، لوازم تزئینی، صنعت باغبانی و کشاورزی، صنعت خودرو و ...

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید