نحوه تغییر سایز دهانه خروجی پمپ لجن کش و کفکش

نحوه تغییر سایز دهانه خروجی پمپ لجن کش و کفکش

در پمپ های کف کش و لجن کش، قطر دهانه خروجی لوله یا کانال، یکی از مهمترین عوامل موثر بر عملکرد و راندمان پمپ محسوب می شود. در این مقاله سعی داریم به بررسی تاثیرات مختلف تغییر سایز خروجی این پمپ ها بر عملکرد کلی پمپ و سیستم آبرسانی بپردازیم.

تغییر سایز دهانه خروجی پمپ کف کش و لجن کش چگونه است؟

در پمپ های کف کش و لجن کش، قطر دهانه خروجی لوله یا کانال، یکی از مهمترین عوامل موثر بر عملکرد و راندمان پمپ محسوب می شود. در این مقاله سعی داریم به بررسی تاثیرات مختلف تغییر سایز خروجی این پمپ ها بر عملکرد کلی پمپ و سیستم آبرسانی بپردازیم.

پمپ های کف کش و لجن کش از سری پمپ های سانتریفیوژ مستغرق محسوب می شوند که به منظور پمپاژ سیالات با خصوصیات مختلف، درون آب مستغرق شده، از قسمت مکش پمپ (که معمولا در زیر آنها تعبیه شده است) سیال را جذب کرده و سپس با استفاده از پروانه یا پروانه هایی که درون آنها نصب شده است، به بخش خروجی پمپ (که غالبا در جانب یا بالای پمپ های کف کش و لجن کش قرار دارد)، هدایت و پمپاژ می کنند.

پمپ لجن کش

نکته حائز اهمیت درباره تغییر سایز خروجی پمپ های کف کش و لجن کش این است که بهتر است برای جلوگیری از پدیده کاویتاسیون و خوردگی و فرسودگی پروانه و هوزینگ داخلی پمپ، این تغییر سایز در فاصله حداقل نیم متری تا یک متری از قسمت خروجی پمپ بر روی لوله آن صورت گیرد تا درصد آسیب های احتمالی به پمپ به حداقل برسد.

حال می خواهیم بررسی کنیم که تغییر سایز خروجی پمپ کف کش و لجن کش، تا چه اندازه بر روند کلی فرآیند انتقال سیال از طریق این نوع پمپ ها و همچنین بازده نهایی، موثر است:

تاثیر تغییر سایز دهانه خروجی پمپ کف کش و لجن کش بر آبدهی و ارتفاع پمپاژ پمپ

با افزایش سایز دهانه خروجی پمپ، دبی و هد تغییر می کنند. دبی به معنای حجم آبی است که در واحد زمان از پمپ عبور می کند و هد به معنای فشاری است که توسط پمپ ایجاد می شود تا سیال را تا ارتفاع تعریف شده پمپاژ کند. با افزایش سایز خروجی پمپ، میزان آبدهی (دبی) نیز افزایش می یابد، چرا که حجم آب بیشتری توسط پمپ در واحد زمان انتقال می یابد. به عنوان مثال، اگر یک پمپ با خروجی 1 لیتر در ثانیه را در نظر بگیرید، و سپس آن را با یک پمپ با خروجی 2 لیتر در ثانیه مقایسه کنید، دومین پمپ دو برابر اولی دبی خواهد داشت. از طرفی، ارتفاع (هد) نیز با افزایش سایز دهانه خروجی پمپ کاهش می یابد. این امر به معادله برنولی اشاره دارد. مطابق با این معادله، کمیت فشار با سرعت رابطه عکس دارد. بدین شکل که با افزایش قطر لوله خروجی پمپ، سرعت سیال افزایش می یابد، در نتیجه فشار وارده بر آن کاهش می یابد و در واقع افزایش سرعت سیال باعث می شود که سیال از تحمل فشارهای وارد بر آن شانه خالی کند و با فشار کمتری مسیر پمپاژ را بپیماید.

پمپ کف کش

به طور خلاصه، تغییر قطر خروجی بر روی ارتفاع (هد) و آبدهی (دبی) به شکل زیر تأثیر می گذارد:

  • افزایش قطر دهانه خروجی = کاهش هد و افزایش دبی
  • کاهش قطر دهانه خروجی = افزایش هد و کاهش دبی

تاثیر تغییر سایز خروجی پمپ کف کش و لجن کش بر الکتروموتور

باید توجه داشت که کاهش سایز خروجی پمپ می ‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد الکتروموتور داشته باشد. در واقع، با کاهش سایز خروجی پمپ، جریان کاری الکتروموتور، افزایش می‌ یابد و این ممکن است باعث افزایش دمای الکتروموتور شود. به علاوه، کاهش سایز خروجی پمپ ممکن است باعث افزایش نوسانات جریان برق در الکتروموتور شود.

تغییر سایز خروجی پمپ کف کش و لجن کش، تاثیرات دیگری بر مکانیزم پمپ دارد که اطلاع از آنها امری ضروری است. در زیر به شرح این تاثیرات اشاره خواهیم کرد:

  • کاهش ظرفیت پمپ

یکی از تاثیرات اصلی کاهش سایز خروجی پمپ کف کش و لجن کش، کاهش ظرفیت پمپ است. به عبارتی دیگر، با کاهش سایز خروجی پمپ، حجم آبی که پمپ می‌ تواند در واحد زمان جابجا کند نیز کاهش می ‌یابد. این تاثیر معمولا بر روی عملکرد سامانه ‌های پمپاژ و قسمت‌ های سامانه مانند شبکه لوله‌ کشی و مخازن نیز وجود دارد.

  • افزایش فشار

کاهش سایز خروجی پمپ کف کش و لجن کش باعث افزایش فشار در دستگاه شده و برخلاف انتظار، این عامل باعث کاهش راندمان پمپ می‌ شود. این تاثیر به دلیل افزایش اختلاف فشار بین ورودی و خروجی پمپ است که باعث افزایش انرژی مصرفی پمپ می‌ شود.

  • افزایش هزینه‌ ها

کاهش سایز خروجی پمپ کف کش و لجن کش ممکن است باعث افزایش هزینه ‌های سرمایه‌ گذاری در سامانه شود. به عنوان مثال، برای جبران کاهش ظرفیت پمپ، نیاز به نصب پمپ های بیشتر و یا تغییرات در دیگر قسمت‌ های سامانه مانند لوله‌ کشی و مخازن خواهد بود که هزینه‌ های بالقوه‌ای را به دنبال دارد.

  • فرسودگی زودرس پمپ کف کش و لجن کش

تغییر قطر خروجی پمپ کف کش و لجن کش می تواند بر عملکرد آنها اثر بگذارد. این پمپ ها به گونه ای طراحی شده اند که با دبی و هد خاص کار کنند و تغییر قطر خروجی می تواند این پارامترها را تغییر دهد. این می تواند منجر به کاهش راندمان، افزایش مصرف انرژی و در نهایت، فرسودگی زودرس پمپ شود.

باید توجه داشت که پمپ لجن کش به منظور انتقال فاضلاب هایی که حاوی مواد معلق و جامد هستند، ساخته شده اند. در نتیجه ضروری است که مصرف کنندگان، برای انتخاب سایز ورودی و خروجی پمپ مورد نظرشان، این نکته را در نظر بگیرند و یا با افراد متخصص مشورت کنند تا مناسب ترین پمپ در جهت برطرف شدن نیازشان به آنها پیشنهاد شود. در همین راستا، به منظور کسب و افزایش اطلاعات و همچنین اطلاع از قیمت پمپ های کف کش و لجن کش در سایز های مختلف، با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمایید.

پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

محصولات قابل تولید با دستگاه تزریق پلاستیک صنعت رنگ، صنایع نظامی، صنایع ارتباطی، صنایع هوایی، صنعت راهسازی و شهرسازی، صنعت ساختمان، لوازم تزئینی، صنعت باغبانی و کشاورزی، صنعت خودرو و ...

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید