اتصال مستقیم پمپ آب به لوله کشی شهری

اتصال مستقیم پمپ آب به لوله کشی شهری

امروزه در تمامی ساختمان ها و مجتمع های مسکونی، به منظور انتقال پر فشار و منظم آب به تمامی طبقات و واحد ها، از پمپ استفاده می شود. عملکرد مطلوب پمپ وابسته به شرایط مختلفی است. یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین عوامل بر عملکرد پمپ، منبع تامین آب آن است. این منبع می تواند چاه آب، رودخانه، لوله کشی شهری و یا مخزن ذخیره آب باشد. در این مقاله به طور اختصاصی قصد داریم اتصال مستقیم پمپ به لوله کشی شهری و اشکالاتی که متوجه این روش است را مورد بررسی قرار دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

اتصال مستقیم پمپ آب به لوله کشی شهری

امروزه در تمامی ساختمان ها و مجتمع های مسکونی، به منظور انتقال پر فشار و منظم آب به تمامی طبقات و واحدها، از پمپ استفاده می شود. عملکرد مطلوب پمپ وابسته به شرایط مختلفی است. یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین عوامل بر عملکرد پمپ، منبع تامین آب آن است. این منبع می تواند چاه آب، رودخانه، لوله کشی شهری یا مخزن ذخیره آب باشد. در این مقاله به طور اختصاصی قصد داریم اتصال مستقیم پمپ به لوله کشی شهری و مشکلات این روش است را مورد بررسی قرار دهیم، لطفا با ما همراه باشید.

در قدیم مردم به منظور جبران افت فشاری که با آن مواجه بودند، پمپ را مستقیما به لوله کشی آب شهری متصل می کردند اما امروزه این روش به دلایلی که در ادامه ذکر کرده ایم، منسوخ شده است.

خطر آلودگی آب

اتصال مستقیم انواع پمپ آب به لوله کشی شهری ممکن است باعث ورود آلودگی به سامانه آب شهری شود. در صورت نبود فیلتراسیون مناسب، باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر آلودگی ها به سامانه آب شهری وارد شده و سلامت عمومی را تهدید خواهند کرد.

نقض قوانین و مقررات

اتصال مستقیم پمپ آب به لوله کشی شهری در بسیاری از مناطق قانونی نیست و ممکن است با جریمه مالی همراه باشد. همچنین، این روش اتصال ممکن است باعث قطع خدمات آب شهری شود.

خطر ایجاد کاویتاسیون

در حالتی که فشار آب شهری با کاهش روبرو شود، آب ورودی به پمپ نیز متاثر این امر خواهد شد و کاهش فشار در بخش ورودی پمپ باعث کاهش NPSH آب ورودی به پمپ می شود و در نتیجه، آب کم فشار به مرور تبدیل به بخار شده و در نهایت شاهد پدیده مخرب کاویتاسیون خواهیم بود. در شکل زیر مشاهده می کنید عواملی مانند نبود مخزن ذخیره و بالاتر بودن محل پمپ نسبت به لوله ورودی، باعث کاهش یا نوسان در فشار ورودی پمپ می شود و به مرور باعث به وجود آمدن کاویتاسیون خواهد شد.

اتصال مستقیم پمپ آب به لوله کشی شهری

آسیب به سیل مکانیکی

کمبود یا کاهش فشار ورودی به پمپ علاوه بر خطر ایجاد کاویتاسیون، می تواند روان کاری با خنک کاری سیل مکانیکی را دچار چالش کند که این امر یعنی کاهش فشار ورودی به پمپ یا خشک کار کردن پمپ می تواند باعث ترک خوردگی یا شکستن قطعه گرافیتی سیل مکانیکی و به طبع آن نشتی آب یا حتی انتقال آب به داخل الکتروموتور و سپس سوختن موتور شود.

پرداخت آب بها به میزان بالاتر

در صورت نصب مستقیم پمپ به لوله ورودی آب شهر، با توجه به مکش بالای پمپ، امکان خطا در کنتور شماره آب وجود دارد که با توجه به این موضوع مصرف کننده باید مبلغ بیشتری نسبت به مصرف خود پرداخت نماید.

خطر کاهش فشار

اتصال مستقیم پمپ آب به لوله کشی شهری ممکن است باعث کاهش فشار آب در مناطق دورتر از پمپ شود و در نتیجه، کارایی سامانه آب شهری را کاهش دهد. به منظور جلوگیری از این مشکلات، بهتر است از یک مخزن ذخیره برای تامین آب مورد نیاز ساختمان استفاده شود که پمپ وظیفه ایجاد فشار آب خروجی از این مخزن را بر عهده گرفته و فرآیند آبرسانی به ساختمان را انجام می دهد.

مزایای استفاده از مخزن ذخیره آب

استفاده از مخزن ذخیره آب قبل از پمپ نسبت به اتصال مستقیم پمپ به لوله کشی آب شهری، دارای مزایایی است که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

کنترل بهتر فشار آب

با استفاده از مخزن ذخیره، فشار آب در لوله ‌کشی قابل کنترل است و نیازی به نصب وسایل کنترل فشار نیست. همچنین، در صورت قطع آب در سامانه تامین آب شهری، مخزن ذخیره به عنوان یک منبع اضطراری برای تامین آب مورد نیاز ساکنین قابل استفاده است.

کنترل بهتر فشار آب در اتصال پمپ به لوله کشی شهری

کاهش هزینه های انرژی

با استفاده از مخزن ذخیره آب، می توان به صورت هوشمندانه تر و با کاهش تعداد روشن و خاموش شدن پمپ ها، انرژی را صرفه جویی نمود. علاوه بر این، استفاده از مخزن ذخیره قبل از پمپ، باعث کاهش فشار در شبکه آب می شود و در نتیجه عمر لوله ها و سایر تجهیزات شبکه آب نیز بالاتر خواهد رفت.

کاهش نویز و لرزش

استفاده از مخزن ذخیره، باعث کاهش نویز و لرزش پمپ در هنگام کار می ‌شود. این مسئله به خصوص در ساختمان‌ های مسکونی که در نزدیکی لوله‌ کشی آب قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به موارد فوق، استفاده از مخزن ذخیره قبل از پمپ نسبت به اتصال مستقیم پمپ به لوله کشی آب شهری دارای برتری قابل توجهی است به همین منظور بهتر است برای بازده بالاتر پمپ و همچنین سالم ماندن آن از مخزن ذخیره قبل از پمپ استفاده کنیم تا احتمال بروز مشکلات پمپ و آبرسانی به حداقل رسیده، بهره وری بالاتری از پمپ داشته باشیم. به منظور کسب و تکمیل اطلاعات خود و همچنین دریافت مشاوره در زمینه انتخاب بهترین پمپ با توجه به نیاز خود، لطفا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمایید.

پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

6 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

6 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

6 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

6 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

محصولات قابل تولید با دستگاه تزریق پلاستیک صنعت رنگ، صنایع نظامی، صنایع ارتباطی، صنایع هوایی، صنعت راهسازی و شهرسازی، صنعت ساختمان، لوازم تزئینی، صنعت باغبانی و کشاورزی، صنعت خودرو و ...

6 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

6 تیر , 1403 بیشتر بخوانید