پمپ مناسب حفاری چیست؟

پمپ مناسب حفاری چیست؟

پمپ مناسب حفاری در مناطق صنعتی، پروژه های عمرانی، فرآیند های انتقال مواد زائد و در حالت کلی، در مواردی که نیاز به انتقال سیال به همراه حجم مشخصی از مواد کثیف و ساینده است، استفاده می شود. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع پمپ مناسب برای حفاری و شرح خصوصیات آنها بپردازیم.

پمپ مناسب حفاری چیست؟

پمپ مناسب حفاری در مناطق صنعتی، پروژه های عمرانی، فرآیند های انتقال مواد زائد و در حالت کلی، در مواردی که نیاز به انتقال سیال به همراه حجم مشخصی از مواد کثیف و ساینده است، استفاده می شود. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع پمپ مناسب برای حفاری و شرح خصوصیات آنها بپردازیم.

انواع پمپ مناسب حفاری

پمپ های مخصوص حفاری به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آنها اشاره کرده و مشخصات هر یک را شرح می دهیم.

پمپ کفکش حفاری

پمپ کفکش از جمله پمپ هایی است که در فرآیند حفاری و انتقال مواد زائد و کثیف، مورد استفاده قرار می گیرد. باید توجه داشت که پمپ های کفکش به طور معمول برای پمپاژ آب صاف همراه با کمترین ذرات جامد و معلق استفاده می شوند و اگر در چاه های ماسه ای و انتقال مواد حفاری نصب شوند، اجزای داخلی آنها مانند هوزینگ، پروانه، سیل مکانیکی و غیره به مرور مستهلک و فرسوده خواهند شد. لازم به ذکر است برخی برندها با ساخت پمپ های کفکش با متریالی بسیار مستحکم، بستر انتقال مواد حفاری را برای پمپ های کفکش فراهم آورده اند.

پمپ کفکش حفاری

پمپ لجن کش حفاری

پمپ های لجن کش با داشتن خصوصیاتی از جمله پروانه خرد کن در ورودی پمپ، پروانه مستحکم درون محفظه پمپ و همچنین متریالی مطلوب جهت پمپاژ سیال حاوی مواد جامد درشت و معلق، گزینه ای مناسب برای استفاده در پروژه های انتقال مواد حفاری شده از چاه هستند. به منظور کاهش میزان آسیب به پمپ و نهایتا مستهلک شدن زودرس آن، برخی شرکت های پمپ سازی، پمپ های لجن کش مخصوص عملیات انتقال مواد حفاری تولید می کنند تا انجام این پروسه توسط پمپ لجن کش حفاری، با کمترین میزان خسارت وارده و بیشترین ضریب راندمان همراه باشد.

پمپ لجن کش حفاری

پمپ گل کش حفاری

پمپ گل کش با داشتن بدنه ای مقاوم، هوزینگ مرغوب و قابلیت ایجاد مقادیر قابل توجهی از ارتفاع آبرسانی (هد) و مخصوصا آبدهی (دبی)، به منظور انتقال آب حاوی گل و لای، شن و ماسه، فاضلاب های خانگی و صنعتی، مواد نفتی غلیظ، انتقال دوغاب مصالح ساختمانی و همچنین انتقال مواد در فرآیندهای حفاری و غیره، مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ گل کش حفاری

انواع برند پمپ حفاری

هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع پمپ حفاری می باشد که در جدول زیر معرفی شده اند.

بهترین برندهای پمپ لجن کش خردکن دار و ساده
پمپ حفاری گراندفوس سری DW پمپ کفکش حفاری آلما سری DIG ORANGE
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
پمپ لجن کش چدنی داب سری FK پمپ لجن کش چدنی داب سری FKC-FKV
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
پمپ گل کش پمپیران پمپ گل کش آبروان
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر

مزایای پمپ حفاری

از مزایای استفاده از پمپ های حفاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمل و جابجایی مواد حفاری: پمپ های حفاری برای حمل و جابجایی مواد حفاری نظیر خاک، شن و ماسه، سنگ های بیرون آمده به واسطه حفاری و غیره استفاده می شوند. این پمپ ها باید قابلیت و و قدرت کافی جابجایی مواد حفاری را داشته باشند و همچنین، قادر به تحمل وزن مواد حفاری را داشته باشند.
  • تخلیه مواد حفر شده: یکی از ضرورت های استفاده از پمپ های حفاری، کاهش میزان موادی است که طی انجام عملیات حفاری از چاه آب، در آن انباشته شده اند. در شرایطی که مواد حفر شده روی هم انباشته شوند، نیاز است به منظور فراهم آوردن شرایط برای حفر جدید، مواد حفر شده توسط پمپ حفاری تخلیه شوند. بدیهی است میزان مقاومت اجزای پمپ مانند پروانه و شفت می بایست به اندازه ای بالا باشد که در فرآیند انتقال مواد حفاری، آسیبی به آنها وارد نشود.
  • پاکسازی محیط : به واسطه وجود مواد حفر شده در هر محیطی، امکان ایجاد آلودگی در آن محیط (بسته به مواد حفر شده) بالا می رود. بعنوان مثال، ممکن است مواد حفر شده از جمله مواد شیمیایی مضر برای سلامت انسان و گیاهان باشند که این امر، استفاده از پمپ های حفاری به منظور انتقال این مواد به محیط های کم خطر را تبدیل به یک ضرورت می سازد.

خرید پمپ حفاری

در حالت کلی، پمپ های مناسب حفاری شامل پمپ کفکش، پمپ لجن کش و پمپ گل کش می شوند و هر کدام خصوصیات مختص به خود را دارا هستند. اینکه کدام یک مناسب نیاز کاربر است به شرایط سیال، غلظت، دما، عمق چاه و غیره بستگی دارد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره پمپ مناسب حفاری و دریافت مشاوره، لطفا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمایید.

پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

محصولات قابل تولید با دستگاه تزریق پلاستیک صنعت رنگ، صنایع نظامی، صنایع ارتباطی، صنایع هوایی، صنعت راهسازی و شهرسازی، صنعت ساختمان، لوازم تزئینی، صنعت باغبانی و کشاورزی، صنعت خودرو و ...

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید