آنالایزر مایعات

آنالایزر مایعات

آنالایزر مایعات چیست؟

در صنایع مختلف مایعات مورد استفاده به منظور جلوگیری از خوردگی تجهیزات مختلف، حفظ و نگهداری و کاهش هزینه تعمیرات مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند که امری بسیار مهم تلقی می شود. دستگاه آنالایزر مایعات که دارای انواع مختلفی از آنالایزرهای سیالات می باشد برای اندازه گیری پارامتر های فیزیکی و شیمیایی مختلف مایعات به کار می رود و از نظر نوع نصب شامل مدل های پرتابل، آزمایشگاهی و اینلاین می باشد اما اگر بخواهیم از نظر نوع پارامتر های قابل اندازه گیری مورد بررسی قرار دهیم انواع آنالایزر مایعات به شرح زیر است.

انواع آنالایزر مایعات

  • پی اچ متر
  • هدایت سنج
  • رفرکتومتر
  • کدورت سنج
  • کلرسنج

PH متر (پی اچ متر)

برای سنجش میزان اسیدی یا بازی بودن سیالات مختلف از پی اچ متر یا اصطلاحا اسید سنج استفاده می شود. میزان اسیدی بودن سیال به مقدار یون هیدروکسیل و یون هیدروژن وابسته است و محدوده اندازه گیری آن بین صفر تا 14 است. پی اچ متر اختلاف پتانسیل الکتریکی بین پی اچ الکتریکی و الکترود مرجع را محاسبه می کند و این تفاوت الکتریکی معیاری برای اسیدی یا بازی بودن مایعات است.

هدایت سنج (EC متر)

هدایت سنج (کنداکتیویتی متر) وسیله ای است که میزان رسانایی الکتریکی یک محلول را اندازه گیری می کند. رسانایی الکتریکی سیال نشان دهنده توانایی محلول برای انتقال جریان الکتریسیته است که به وجود یون ها در محلول وابسته است و یون های موجود، از ترکیبات یونی که در آب حل می شوند به وجود می آیند. هرچه محلول غلیظ تر باشد رسانایی آن بیشتر است.

هدایت سنج (EC متر)

رفرکتومتر

رفرکتومتر یا بریکس متر، دستگاهی است که برای اندازه گیری "ضریب شکست" مورد استفاده قرار می گیرد. رفرکتومترهای استاندارد برای اندازه گیری میزان شکست نور مواد شفاف درون یک مایع یا جامد کاربرد دارند. برای مشخص کردن نمونه مایع، آنالیز میزان خلوص و تشخیص مقدار تجمع مواد غیرقابل حل در نمونه استفاده می شود. مقدار شکست یا خمش نور بستگی به مقدار مواد حل شده در مایع دارد.

رفرکتومتر

کدورت سنج

کدورت سنج ابزاری برای اندازه گیری میزان کدورت یا آنالیز آب یا یک محلول است. کدورت به مواد معلق موجود در انواع محلول مانند ذرات آلی و معدنی، مخمر ها، شن ها، لجن، سنگ آهک و میکرو ارگانیسم ها گفته می شود که موجب می شود رنگ محلول به حالت غیر شفاف و شیری مانند تبدیل شود. هرچه میزان کدورت بیشتر شود نور بیشتری توسط محلول جذب شده و نور کمتری منعکس می شود. اساس کار این دستگاه استفاده از خاصیت پراکندگی نور است و نسبت نور منعکس شده به نور تابیده شده را اندازه گیری می کند.

کدورت سنج

کلرسنج

دستگاه کلر سنج با اندازه گیری سطح کلر محلول در آب به جهت استریل سازی آب های آشامیدنی و آب مورد استفاده در صنایع به کار می رود. فرآیند کلرسنجی برای تصفیه آب امری بسیار مفید است و کلرسنج ها به دو نوع کیت های تست کلر و کلرسنج دیجیتالی تقسیم می شوند.

کلرسنج