تفاوت پمپ کف کش و لجن کش

تفاوت پمپ کف کش و لجن کش

​​​​​​​از تفاوت یا قرق پمپ های کف کش می توان به این مورد اشاره کرد که پمپ های کف کش برای انتقال آب تمیز با آلوده حاوی ذرات ریز می باشند ولی پمپ های لجن کش در کنار انتقال آب های تمیز برای جابجایی آب هایی با ذرات درشت مثل شن و ماسه و برای جابجایی پساب یا فاضلاب نیز استفاده می کنند.

تفاوت پمپ کف کش و لجن کش چیست؟

از تفاوت پمپ کف کش و لجن کش می توان به این مورد اشاره کرد که پمپ های کف کش برای انتقال آب تمیز یا آلوده حاوی ذرات ریز می باشند ولی پمپ های لجن کش در کنار انتقال آب های تمیز برای انتقال آب هایی با ذرات درشت مثل شن و ماسه و برای جابجایی پساب یا فاضلاب نیز استفاده می کنند.

پمپ کف کش و پمپ لجن کش هردو از سری پمپ های مستغرق محسوب می شوند. این دو نوع پمپ که در مصارف کشاورزی، تخلیه فاضلاب های شهری و صنعتی، تخلیه آب باران و غیره، مورد استفاده کاربران قرار می گیرد، در مواردی با یکدیگر تفاوت هایی دارند که همین عامل باعث تفاوت در نوع کاربری آنها نیز می شود. در این مقاله به بررسی تفاوت های بین این دو نوع پمپ خواهیم پرداخت. لطفا با ما همراه باشید.

طراحی و ساختمان پمپ کفکش و لجن کش

ساخت و طراحی پمپ های کف کش و پمپ های لجن کش نیز برای تطبیق با عملکردهای مربوطه، با یکدیگر متفاوت است. پمپ های کف کش معمولا می توانند به طور کامل و بدون آسیب در آب غوطه ور شوند. اندازه آنها جمع و جور است و اغلب دارای یک پروانه یا چند پروانه هستند که برای انتقال آب تمیز یا کمی آلوده طراحی شده اند. به همین دلیل جهت جلوگیری از ورود مواد جامد قطور به محفظه پمپ کف کش، در ورودی آنها یک صافی (Strainer) تعبیه شده است، در حالی که در برخی پمپ های لجن کش یک پروانه خرد کن (Grinder) در ورودی پمپ تعبیه شده است که قابلیت تخریب مواد جامد وارده به پمپ در جهت کاهش قطر آنها را دارند. نوع پروانه اکثر پمپ های کف کش از نوع نیمه باز (Semi-Open Impeller) یا بسته (Closed Impeller) است. در حالی که پمپ های لجن کش فقط دارای یک پروانه هستند که می تواند در انواع تک کاناله، دو کاناله، نیمه باز، باز و ورتکس باشد. در ذیل شکل ساختاری هر دو نوع پمپ را مشاهده می فرمایید:

طراحی و ساختمان پمپ های کف کش و لجن کش

تفاوت پمپ کفکش و لجن کش در ارتفاع آبرسانی (هد)

تفاوت پمپ کف کش و لجن کش در هد آنها نیز مشهود می باشد. پمپ های کف کش به دلیل اینکه می توانند دارای چند پروانه باشند، در نتیجه میزان ارتفاع آبرسانی بیشتری نسبت به پمپ های لجن کش که فقط مجاز به داشتن یک پروانه هستند، خواهند داشت. به عنوان مثال، دو نوع پمپ زیر که از لحاظ قطر دهانه خروجی یکسان هستند را مورد بررسی قرار می دهیم:

نوع پمپ پمپ کفکش طبقاتی SMDJ 50-20-/2.2 پمپ لجن کش SSJ 50-10/0.55 MF
توان (کیلووات) 2.2 0.75
سایز دهانه خروجی (اینچ) 2
حداکثر هد (متر) 29.7 9.7
حداکثر آبدهی (مترمکعب در ساعت) 40 15

همانطور که مشاهده می کنید، هردو الکتروپمپ دارای سایز دهانه خروجی یکسان هستند اما پمپ کف کش طبقاتی با دارا بودن تعداد پروانه های بیشتر، توان بیشتری نیاز داشته و از این رو ارتفاع آبرسانی بالاتری را ایجاد می کند. موضوع قابل توجه این است که برای کاربرانی که از پمپ لجن کش استفاده می کنند، صرفا انتقال فاضلاب اهمیت بالایی دارد، اما اینکه این انتقال با بیشترین فشار انجام شود، برای آنها ملاک نیست.

تفاوت مقدار آبدهی (دبی) پمپ کفکش و لجن کش

تفاوت پمپ کف کش و لجن کش در مقدار آبدهی آنان به عواملی مانند قطر دهانه خروجی و توان الکتروپمپ بستگی دارد. از این رو در مقایسه میزان دبی این دو نوع پمپ، نمی توان به طور قطع گفت که دبی ایجاد شده توسط کدام یک بالاتر خواهد بود. در حالت کلی، هرچه قطر دهانه خروجی پمپ بیشتر شود، میزان آبدهی افزایش یافته و همچنین ارتفاع آبرسانی کاهش خواهد یافت. به عنوان مثال، اگر یک پمپ کفکش تک پروانه با خروجی دو اینچ و یک پمپ لجن کش با خروجی سه اینچ (با توان برابر) را مورد مقایسه قرار دهیم، پمپ لجن کش به دلیل داشتن دهانه خروجی بزرگتر، حجم سیال بیشتری را در واحد زمان منتقل می کند که این امر به مفهوم آبدهی (دبی) اشاره دارد.

کاربرد پمپ کف کش و لجن کش

تفاوت پمپ کفکش و لجن کش از لحاظ کاربرد

پمپ های کف کش برای انتقال آب یا مایعات اضافی از یک منطقه طراحی شده اند. آنها معمولا در محیط‌ های مسکونی، تجاری، صنعتی و کشاورزی برای جلوگیری از سیل یا تجمع آب در زیرزمین‌ ها، فضاهای خزنده، سایت ‌های ساختمانی یا هر منطقه دیگری که مستعد غرقابی است استفاده می ‌شوند. پمپ های کف کش غالبا برای انتقال آب تمیز یا دارای مقدار اندکی محتوای جامد استفاده می شوند. در حالی که پمپ های لجن کش به طور خاص برای مدیریت پساب های حاوی مواد زائد جامد، مواد آلی و سایر زباله ها طراحی شده اند. آنها معمولا در سیستم های فاضلاب شهری، مخازن سپتیک، تصفیه خانه های فاضلاب و سایر کاربردهایی که پمپاژ فاضلاب خام مورد نیاز است، استفاده می شوند. پمپ های لجن کش قادر به جابجایی مواد جامد در اندازه ها و غلظت های مختلف هستند و از انتقال کارآمد فاضلاب به تاسیسات تصفیه اطمینان می دهند. در تصویر زیر محل قرارگیری پمپ های لجن کش برای تخلیه فاضلاب و همچنین نمونه ای از موارد استفاده از پمپ کفکش را به وضوح مشاهده می فرمایید:

نصب پمپ کف کش و لجن کش

توان موتور

تفاوت پمپ کف کش و لجن کش در توان موتورشان هم دیده می شود. پمپ های کف کش همانطور که گفته شد برای پمپاژ سیالاتی که حاوی کمترین مقدار مواد جامد هستند، مورد استفاده قرار می گیرند، اما پمپ های لجن کش به منظور انتقال فاضلاب که به مراتب دارای وزن بیشتری است استفاده می شوند. لذا قدرت مورد نیاز برای پمپ های لجن کش می بایست بیشتر باشد تا توانایی پمپاژ سیال حاوی حجم بالایی از گل و لای و مواد جامد را دارا باشند.

دهانه خروجی پمپ کفکش و لجن کش

پمپ های کف کش و لجن کش در انواع مختلف با هم متفاوت هستند. به عنوان مثال، علیرغم اینکه دهانه ورودی هر دو نوع پمپ کفکش و لجن کش در قسمت تحتانی (زیرین) آنها تعبیه شده است، اما دهانه خروجی آنها تفاوت هایی دارد. بدین شکل که پمپ های کف کش در دو نوع خروجی از بغل و خروجی از بالا طراحی و عرضه می شوند، در حالی که پمپ های لجن کش همگی خروجی از بغل هستند. ضمنا ذکر این نکته خالی از اشکال نیست که پمپ های کفکش خروجی از بالا نسبت به نوع خروجی از بغل هد بالاتری ایجاد می کنند. دلیل این امر هم راستایی دهانه خروجی پمپ با پروانه (های) پمپ کف کش است و سیال بدون تغییر زاویه در مسیری مستقیم به سمت دهانه خروجی پمپاژ می شود. ضمنا سایز دهانه خروجی پمپ کف کش و پمپ لجن کش از 1 تا 6 اینچ می باشد. در ذیل انواع پمپ کفکش از نظر دهانه خروجی و همچنین یک نمونه پمپ لجن کش را مشاهده می کنید:

دهانه خروجی پمپ کفکش و لجن کش

مستغرق یا خشک بودن

تمامی پمپ های کف کش به منظور انتقال آب می بایست در آب غوطه ور شوند و امکان خشک کار کردن را ندارند. در حالی که پمپ های لجن کش در انواع مستغرق و خشک تولید و استفاده می شوند و الکتروموتور آنها در دو نوع آب خنک و روغن خنک می باشد. در ذیل شواهدی بر تایید مطلب ذکر شده را می بینید:

مستغرق بودن پمپ کف کش و لجن کش

مستغرق بودن پمپ های لجن کش و کفکش

در حالت کلی، تفاوت پمپ های کف کش و لجن کش در مواردی همچون طراحی ساخت، موارد کاربرد، تعداد پروانه ها، ارتفاع آبرسانی و غیره با یکدیگر متفاوت هستند. به منظور انتخاب پمپ مورد نظر خود، توجه به تمامی عوامل ذکر شده، حائز اهمیت است. لذا پیشنهاد می شود حتما با متخصصان در این زمینه مشورت به عمل آورید. در همین راستا، کارشناسان هایپر صنعت فامکو برای ارائه راهنمایی های لازم به شما عزیزان در جهت انتخاب پمپ مورد خود، در خدمت شما عزیزان هستند.

پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

محصولات قابل تولید با دستگاه تزریق پلاستیک صنعت رنگ، صنایع نظامی، صنایع ارتباطی، صنایع هوایی، صنعت راهسازی و شهرسازی، صنعت ساختمان، لوازم تزئینی، صنعت باغبانی و کشاورزی، صنعت خودرو و ...

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید