دوربین مداربسته خورشیدی چیست و چگونه کار می کند؟

دوربین مداربسته خورشیدی چیست و چگونه کار می کند؟

دوربین سولار یا خورشیدی یکی از تجهیزات نظارتی، امنیتی هوشمند به حساب می آید که به جای استفاده از برق شهری از منبع نور خورشید به منظور دریافت انرژی مورد نیاز (منبع تغذیه) استفاده می کند و با جذب و ذخیره سازی انرژی خورشیدی، دستگاه شارژ شده، انرژی دریافتی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و در باتری ذخیره می نماید. این ویژگی، عدم وجود برق در مناطقی که نیازمند دوربین مداربسته و نظارت مداوم و 24 ساعته هستند را برطرف نموده است و امروزه طرفداران زیادی را به خود جلب نموده است.

با پیشرفت علم و فناوری و ظهور تکنولوژی های جدید، دوربین های مداربسته خورشیدی پا به عرصه سیستم های نظارتی، امنیتی گذاشتند. با استفاده از این تجهیزات و کاهش هزینه های مصرفی برق، می توان یک سیستم امنیتی قدرتمند داشت. در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با دوربین خورشیدی و نحوه عملکرد آنها بیشتر آشنا کنیم. باعث افتخار ماست که با خواندن این مقاله به اطلاعات کامل و جامعی درباره انواع دوربین های مداربسته خورشیدی دست یابید.

دوربین مداربسته خورشیدی چیست و چگونه کار می کند؟

دوربین سولار یا خورشیدی یکی از تجهیزات نظارتی، امنیتی هوشمند به حساب می آید که به جای استفاده از برق شهری از منبع نور خورشید به منظور دریافت انرژی مورد نیاز (منبع تغذیه) استفاده می کند و با جذب و ذخیره سازی انرژی خورشیدی، دستگاه شارژ شده، انرژی دریافتی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و در باتری ذخیره می نماید. این ویژگی، عدم وجود برق در مناطقی که نیازمند دوربین مداربسته و نظارت مداوم و 24 ساعته هستند را برطرف نموده است و امروزه طرفداران زیادی را به خود جلب نموده است. باتری این دوربین ها به کمک پنل های مونوکریستال خورشیدی یا به اصطلاح صفحات سولار، شارژ شده تا در مدت زمان طولانی بتوانید از دوربین استفاده کنید. در نظر داشته باشید در هوای بارانی و ابری که آفتاب به صورت مستقیم نمی تابد، باتری ها شارژ خواهند شد یا از میزان شارژ باتری که در زمان تابش آفتاب ذخیره کردند، استفاده می کنند. یکی از ملاک های مهم در زمان خرید دوربین خورشیدی، مدت زمان نگهداری و ذخیره سازی انرژی برق است که این ویژگی می تواند در مدل های مختلف، متفاوت باشد. این بازه زمانی در برخی مدل ها که باتری قوی تری دارند، تا 24 ساعت نیز می رسد ولی مدل های ارزان قیمت تر نهایتا تا 8 ساعت امکان ذخیره سازی انرژی را دارند.

دوربین سولار

اجزای مختلف دوربین خورشیدی

بخش های مختلف یک سیستم نظارتی خورشیدی متشکل از موارد زیر است و به صورت جزئی تر در تصویر زیر قابل مشاهده است.

اجزای دوربین مداربسته خورشیدی

طرز کار دوربین مداربسته خورشیدی

این دوربین ها از پنل های خورشیدی برای تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی یا جریان برق مستقیم (DC) استفاده می کنند. سپس با استفاده از یک اینورتر، جریان DC را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کنند و به عنوان منبع تغذیه دوربین های خورشیدی بکار گرفته می شوند. به طور کلی در طی روز، پنل های خورشیدی با جمع آوری نور خورشید و تبدیل آن به برق کار خود را آغاز می کنند. همچنین امکان تولید برق به واسطه پنل ها در روزهای ابری نیز وجود دارد اما مقدار دریافت انرژی به نسبت روزهای آفتابی کمتر خواهد بود. از مهم ترین تفاوت های عملکردی این دوربین ها، ضبط و ثبت تصاویر به صورت مداوم است، در حالیکه دوربین های دیگر برای صرفه جویی در مصرف انرژی در صورت تشخیص حرکت فعال شده و به ثبت داده ها می پردازند. این دوربین ها می توانند در شب نیز کار کنند و به کمک شارژی که نگه می دارند، عمل می کنند. این دوربین ها می توانند از نوع دوربین آی پی باشند یا در برخی برندها شامل دوربین های HD نیز می باشند.

نحوه عملکرد دوربین مداربسته خورشیدی

نحوه ذخیره سازی و انتقال تصاویر در دوربین مداربسته خورشیدی

به چهار روش مختلف می توان داده های ثبت شده را منتقل کرد.

  • روش اول: عملکرد این مدل دوربین ها بر پایه اتصالات وایرلس یا شبکه صورت می گیرد. به واسطه قابلیت وایرلس، ویدئوها و تصاویر ثبت شده دوربین را می توان به دستگاه های مختلفی مانند تلفن همراه، رایانه یا سیستم های شخصی انتقال داد و سپس دیتاهای مورد نظر را ذخیره نمود. دراین روش امکان مشاهده تصاویر به صورت زنده نیز وجود دارد که خود یک مزیت محسوب می شود.
  • روش دوم: علاوه بر این روش می توان به واسطه پورت اترنت با استفاده از سیم به شبکه وصل شد و با انتقال تصاویر به سرور، دیتاها را ذخیره سازی نمود.
  • روش سوم: برخی از مدل های دوربین های مداربسته دارای قابلیت اتصال به شبکه های همراه هستند، این ویژگی برای مناطقی که اینترنت از سرعت بالایی برخوردار نیست، می تواند کمک کننده باشد.
  • روش چهارم: آخرین روش ذخیره سازی داده های حاصل از رصد دوربین به صورت محلی در یک کارت حافظه می باشد و در زمان مناسب تر به راحتی می توان تصاویر را به صورت خودکار یا دستی به سرور انتقال داد.

در چه مکان هایی می توان دوربین خورشیدی نصب کرد؟

اساس کار دوربین های سولار، نور خورشید است. پس توصیه می شود دوربین ها را در مکان هایی نصب نمایید که در مجاورت نور آفتاب قرار گیرند و از نصب دوربین خورشیدی در زیر لبه های دیوار یا پشت بام، مناطق سایه، یا داخل منزل خودداری نمایید زیرا اگر انرژی دریافت نکنند، عملکردی نخواهند داشت.

محل نصب دوربین مداربسته

کاربردهای دوربین سولار

دوربین های خورشیدی یا سولار در اکثر مدل های قابل ارائه شرکت های مختلف از استاندارد IP66 پشتیبانی می کنند. به همین دلیل بدون محدودیت مکانی می توان در هر فضای باز آنها را نصب نمود. از مهم ترین مکان هایی که می توان این دوربین ها را نصب نمود، موارد زیر است.

  • زمین های زراعی
  • مناطق صعب العبور
  • مناطق کوهستانی
  • ویلاها و منازل مسکونی
  • محیط هایی با نور کم یا متوسط
  • مکان های عمومی
  • اماکن تجاری
  • کارخانجات

7 مزیت اصلی دوربین های خورشیدی
  • عدم نیاز به نیروی برق: یکی از مهم ترین مزایای این تجهیزات عدم نیاز به برق است. در صورت قطعی برق یا عدم وجود برق در منطقه مورد نظر، استفاده از دوربین مداربسته خورشیدی گزینه مناسبی می باشد.
  • نگهداری شارژ باتری به مدت 7 روز: باتری این دوربین ها بعد از شارژ توسط انرژی خورشیدی، تا 7 روز شارژ را نگه می دارند و از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت.
  • برقراری امنیت در روستاها و مناطق دور افتاده: برای نظارت مستمر در محیط های مختلف از جمله، ویلاها، باغ ها، محیط های دور از دسترس مانند روستاها یا سایر مکان های دور افتاده ای که به برق دسترسی ندارند به راحتی قابل استفاده است و تردد افراد را زیر نظر گرفته و هرگونه حرکت مشکوکی را ثبت، ذخیره و اطلاع رسانی می کنند و به عنوان یک عامل بازدارنده در کاهش جرم و جنایت و سرقت عمل می کنند.
  • دسترسی و نظارت بر داده های دوربین از راه دور: به کمک این تجهیزات می توان داده های ثبت شده دوربین را از مسافت های طولانی نیز در اختیار داشت.
  • بررسی و ارزیابی آب و هوای محل نصب دوربین: برخی از سری های ارائه دهنده این دوربین های خورشیدی دارای سنسورهای رطوبت و دما هستند و به کمک آنها می توان دمای محیط مورد نظر را بررسی نمود.
  • دوستدار محیط زیست: با استفاده از انرژی خورشیدی می توان موجب کاهش استفاده از سوخت های فسیلی شده که این امر باعث جلوگیری از نشر گازهای گلخانه ای می شود و به طریقی در حفظ محیط زیست نقش دارد.
  • کاهش چشمگیر هزینه های کابل کشی و مرتبط با برق مصرفی: به دلیل عدم استفاده از برق، نیاز به کابل کشی از بین می رود و برقی مصرف نمی شود و در مجموع هزینه های نهایی به صورت قابل توجه کاهش می یابد.
  • دارای عملکرد مستمر و بدون وقفه: بزرگ بودن پنل های قابل استفاده موجب شارژ باتری به قدر کافی می شود. از این رو در صورت عدم وجود نور خورشید در هوای نامساعد یا شب هنگام، می توانند به صورت مداوم عمل کنند.
  • سهولت نصب و راه اندازی: به دلیل عدم نیاز به کابل و برق کشی، به آسانی و با استفاده از براکت ها بر روی دیوار یا محل های مورد نظر نصب می شوند.
  • جابجایی آسان و بی دردسر: پنل در کنار دوربین قرار می گیرد و به دلیل پرتابل بودن به راحتی قابل جابجایی می باشد.
  • مقاومت مطلوب در شرایط محیطی نامساعد: این دوربین ها از مقاومت بالایی در شرایط جوی نامناسب برخوردار هستند. از جمله این عوامل اثرگذار می توان به بارش باران، برف، وزش بادهای شدید و غیره اشاره نمود.
  • صرفه اقتصادی و کاهش چشمگیر هزینه ها: به واسطه استفاده از پنل ها، مصرف برق به صفر می رسد و به اتصالات و کابل کشی نیازی نمی باشد. به علاوه هزینه های تعمیرات و نگهداری نیز به همین نسبت کاهش می یابد.
  • طول عمر بالا: می توان از دستگاه های دوربین مداربسته با توجه به ساختاری که دارند، برای مدت زمان طولانی استفاده نمود. همچنین کارکرد صحیح پنل ها نیز برای یک بازه طولانی مدت، تضمین می شود.
  • جنس مقاوم و فولادی بدنه دوربین سولار: این دوربین ها به دلیل الزام نصب در فضای باز باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند تا به سرعت آسیب نبینند.
  • دارای پوشش محافظ ضد آب: به دلیل نصب دوربین ها در فضای آزاد و مجاورت برف و باران باید از قابلیت ضد آب بودن نیز برخوردار باشند.

دوربین مداربسته ضد آب

نتیجه گیری

در این مقاله درباره مهم ترین ویژگی های دوربین های سولار، نحوه عملکرد و مزایای دوربین های خورشیدی صحبت کردیم. تا با بررسی های موشکافانه این مدل دوربین ها، بتوانید انتخاب درستی در زمان خرید داشته باشید. امید است خواندن این مقاله شما را با نحوه عملکرد دوربین های خورشیدی آشنا کرده باشد و پاسخگوی سوالات شما عزیزان در این زمینه باشد. همچنین می توانید به صفحه مقاله دوربین مداربسته دید در شب مراجعه کنید و با این مدل دوربین ها بیشتر آشنا شوید.

پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید