دوربین مداربسته بخریم یا دزدگیر؟

دوربین مداربسته بخریم یا دزدگیر؟

بهترین انتخاب بین این دو تجهیز بر اساس بررسی عملکرد این تجهیزات، نوع پروژه و نیاز کاربر بدست می آید. سیستم دوربین مداربسته و دزدگیر هردو در دسته تجهیزات امنیتی، نظارتی قرار می گیرند و بسته به نیاز کاربر و شرایط محیطی انتخاب می شوند. در ادامه به تعریف دوربین مداربسته و دزدگیر می پردازیم.

اکثر افراد برای افزایش امنیت محیط های خصوصی یا عمومی نیازمند نصب سیستم های امنیتی هستند اما این سوال مطرح می شود که خرید دوربین مداربسته بهتر است یا دزدگیر؟ این دو تجهیز برای بهبود امنیت محیط به کار گرفته می شوند. در مقاله زیر مهم ترین ویژگی های این دو دستگاه را با یکدیگر مقایسه کرده و مورد بررسی قرار می دهیم تا در نهایت بتوانید تجهیز مناسبی را برای محیط مورد نظر تهیه و خریداری نمایید.

دوربین مداربسته بخریم یا دزدگیر؟

دوربین مدار بسته بهتر است یا دزدگیر؟

بهترین انتخاب بین این دو تجهیز بر اساس بررسی عملکرد این تجهیزات، نوع پروژه و نیاز کاربر بدست می آید. سیستم دوربین مداربسته و دزدگیر هردو در دسته تجهیزات امنیتی، نظارتی قرار می گیرند و بسته به نیاز کاربر و شرایط محیطی انتخاب می شوند. در ادامه به تعریف دوربین مداربسته و دزدگیر می پردازیم.

سیستم دوربین مداربسته

شامل شبکه ای از چندین دوربین در نقاط مختلف و حساس مانند ورودی ساختمان، اتاق ها و غیره است و با ثبت لحظات به عنوان یک ابزار کارامد برای پیگیری سرقت رخ داده یا جرایم این چنینی مورد استفاده قرار می گیرد. خود دوربین نقش چشم را ایفا کرده و رکوردرها تصاویر را ثبت می کنند که شامل سه نوع دستگاه ضبط NVR، DVR و XVR است. در نظر داشته باشید با اتصال دوربین مدار بسته به گوشی تلفن همراه به راحتی امکان دسترسی به دیتاها از راه دور نیز امکانپذیر می باشد و یک روش صحیح برای بررسی نفوذ افراد ناشناس به حریم خصوصی است. دوربین های مداربسته عموما نقش نظارتی بر یک محیط مشخص را داشته تا بدین ترتیب امنیت بیشتری در اتاق، محل زندگی، دفترکار و سایر مکان های موردنظر فراهم شود. با استفاده از سنسور تشخیص چهره، فرد ضارب، سارق یا فرد نفوذ کننده را به خوبی شناسایی کرده و چون مانند دزدگیر آژیری برای ایجاد رعب و وحشت ندارد از این رو سارق با پوشاندن چهره به راحتی می تواند کار خود را انجام داده و محل را سریعا ترک کند. از این رو به تنهایی نمی تواند مانع جلوگیری از حوادثی مثل سرقت شود و برای جمع آوری مدارک از صحنه جرم کاربرد دارد که مهم ترین مزیت دوربین مداربسته محسوب می شود. تصاویر ضبط شده با سنسورهای این دوربین موجب جمع آوری شواهد علیه مجرمین شده و در صورت نیاز قابل پیگیری است.

دوربین مداربسته

دزدگیر اماکن

 دزدگیر اماکن یا Burglar Alaram به عنوان یک سیستم هشداردهنده و بازدارنده عمل کرده و با اعلام هشدار توسط آژیر، صدای بلندی را از طریق بلندگو پخش می کند تا افراد و ساکنین را آگاه سازد و از این طریق در اسرع وقت پلیس یا کاربر را مطلع می سازد. بدین ترتیب افراد سارق با حالت ترس و وحشت محیط را ترک کرده و از سرقت جلوگیری می شود. سیستم دزدگیر شامل چشمی، مرکز کنترل، آژیر و سایر المان ها می باشد که به صورت سیمی یا بی سیم ارائه می شود. چشمی ها در نقاط حساس مثل اتاق ها، راهرو و غیره نصب می شوند و حرکات تشخیص داده شده را به مرکز کنترل می فرستند. با صدور فرمان از جانب مرکز کنترل، آژیر خطر به صدا در می آید. دزدگیر یا سیستم های هشداردهنده در اماکن مختلف نصب می شوند و به کمک سنسورهای حساسیت بالا به راحتی در کنار درب و پنجره قرار گرفته و امنیت محیط های مجهز به دزدگیر را به آسانی فراهم می سازند. از دیگر عملکردهایی که دزدگیر در این مواقع از خود نشان می دهد، می توان به ارسال پیامک، برقراری تماس از طریق تلفن کننده و سایر آیتم ها اشاره کرد. در برخی مدل های دزدگیرهای سیمکارت خور به شماره های ثبت شده اپراتور و کاربر متصل هستند و با برقراری تماس، فرد را از ایجاد خطر باخبر می سازند. این عملکردها در دزدگیر برحسب دیتاهای پیش فرضی که به آنها داده می شود، در مواقع مختلف فعال می شود از این رو دزدگیر برای شناسایی خطر در لحظه کاربرد دارد و از وقوع حادثه جلوگیری می کند.

دزدگیر اماکن

به راحتی می توان از اموال و اشیا با ارزش، گاو صندوق، و غیره محافظت نماید. دزدگیرها یک عامل بازدارنده برای جلوگیری از سرقت محسوب می شوند و برخی دستگاه های دزدگیر با داشتن باتری می توانند در صورت قطع برق نیز کار کنند که این امر بسیار کمک کننده است. در نظر داشته باشید که امکان نصب سنسور و چشمی نیز برای دزدگیر امکانپذیر است. اما یکی از نقاط ضعف دزدگیر این است که هیچ گونه دیتایی در خصوص سارقین در اختیار فرد قرار نمی دهد از این رو با ترک سریع افراد از محل حادثه نمی توان حضور آنها را با تصاویر یا ویدئو اثبات کرد و فرایند صورت گرفته قابل پیگیری نمی باشد. همچنین انواع دزدگیر را می توان به خطوط تلفن ثابت یا سیمکارت های تلفن همراه متصل نمود که گزینه دوم راهکار بهتر و امن تری می باشد زیرا با قطع تلفن ثابت عملکرد اطلاع رسانی دزدگیر نیز عملا غیرفعال می شود ولی در صورت داشتن سیم کارت امکان قطعی وجود ندارد.

تفاوت سنسورهای دزدگیر و دوربین مداربسته

در ادامه به بررسی سنسورهای هر یک از این دو تجهیز می پردازیم.

سنسورهای دزدگیر

دزدگیرها دارای سنسورهای مختلفی از جمله سنسور حرکتی، مگنتی، لرزشی، حرارتی و غیره هستند که بسته به مدل دزدگیر می تواند مجهز به هریک از این حسگرها باشد تا در زمان ها و موقعیت های مختلف، با آلارم دادن، به کاربران هشدار دهد. در ادامه به صورت خلاصه سنسورهای دزدگیر را شرح می دهیم.

  • سنسور تشخیص حرکت: در صورت مشاهده جسم متحرک در کادر دوربین برحسب قابلیت مادون قرمز عمل کرده و فعال می شود. سنسور مگنتی: متشکل از دو تیغه مجزا قابل نصب روی چارچوب و درب یا پنجره است و در صورت جداشدن این دو عنصر (چارچوب و درب یا پنجره) عمل می کند.
  • سنسور لرزشی: با لرزیدن یا تکان خوردن اشیا فعال شده و می توان به آسانی آن را بر روی اجسام با ارزش نصب نمود.
  • سنسور حرارتی یا تشخیص انتشار دود: برای اعلام هشدار در زمان آتش سوزی یا افزایش دمای محیط کارایی دارد.
  • حسگر حساس به شکستن شیشه: با تشخیص صدای حاصل از شکستن شیشه، فعالیت آن شروع شده و با اعلام هشدار افراد را مطلع می سازد.

سنسورهای دوربین مداربسته

سنسورهای بکار رفته در دوربین های مداربسته نیز به دو صورت CMOS و CCD عرضه می شوند. که در ادامه این سنسورها را توضیح می دهیم.

  • سنسور CMOS: دارای قیمت بالاتر و وضوح بهتری بوده که عموما برای تشخیص چهره، پلاک خودرو کاربرد دارد و در دوربین های مداربسته دیجیتال بیشتر از این نوع سنسور استفاده می شود که مجهز به فناوری اسکن تصویر پیشرفته نیز هستند. این امر سبب ارائه تصاویر با جزییات بیشتر می شود.
  • سنسور CCD: در مقابل سنسورهای CCD به واسطه ترانزیستورها احاطه نشده، مصرف انرژی بیشتری داشته و میزان حساسیت به نور آنها بالاتر است. از این رو بازه دینامیکی وسیع تری را پوشش داده و برای محیط های کم نور کاربرد دارند. این سنسورها تاثیر پذیری کمتری در قبال لرزش دارند و گران تر هستند.

چگونه سیستم دوربین مداربسته را به دزدگیر متصل کنیم؟

برای برقراری ارتباط بین دوربین مدار بسته و دزدگیر کافیست، یکی از زون های دزدگیر را به یک دوربین متصل نمود. راه حل دیگر، استفاده از سنسورهای مگنتی است که به راحتی به دوربین وصل شده و موجب اتصال دوربین مداربسته و دزدگیر می شود.

کاربرد دوربین مداربسته در مقایسه با دزدگیر
  • دارای قابلیت تشخیص چهره افراد، تشخیص پلاک خودرو، موتور و سایر وسایل نقلیه
  • ضبط و ثبت تمام وقت و 24 ساعته از وقایع و حوادث رخ داده در منزل یا محیط کار و قابل استناد در دادگاه و مراجع قضایی
  • دسترسی ثبت تصاویر ثبت شده از محیط مورد نظر با وجود محدودیت زمانی و مکانی
  • کنترل و مانیتورینگ
  • کاهش میزان جرایم و سرقت ها

کاربرد دوربین مداربسته در مقایسه با دزدگیر

کاربرد دزدگیر اماکن
  • جلوگیری از سرقت
  • فراری دادن و دستگیری سارقین در زمان سرقت
  • کارکرد مستمر حتی در صورت قطعی جریان برق در دزدگیر های باتری خور

کاربرد دزدگیر اماکن

مزیت های مهم دوربین مداربسته در مقایسه با دزدگیر
  • افزایش امنیت محیط
  • دریافت بیمه در قبال خسارت های وارده بر حسب مدارک جمع آوری شده از طریق دوربین های مداربسته
  • نظارت بر عملکرد کارکنان یا کارمندان در سازمان
  • برقراری امنیت و حفاظت از محیط های شخصی و خصوصی
  • ثبت داده های تصویری یا ویدئویی از محل حادثه و پیگیری و تعقیب سارقین
  • کاهش خطا در ثبت داده ها توسط دوربین در مقایسه با دزدگیر به دلیل حساسیت بیشتر سنسورهای دزدگیر

مزیت های اصلی دزدگیر اماکن

  • ایجاد رعب و وحشت در سارقین برای ترک سریع محل جرم و جلوگیری از سرقت
  • جلوگیری از سرقت یا خطرات این چنینی با آگاهی به موقع کاربر
  • هزینه نصب پایین تر در مقایسه با دوربین مداربسته
  • مجهز بودن به سنسورهای حساسیت بالا
  • فعالیت دوربین مدار بسته بدون وقفه و 24 ساعته

نتیجه گیری

در نهایت با بررسی قابلیت های مختلف دوربین مداربسته و دزدگیر نمی توان گفت کدام تجهیز امنیت بیشتر و بهتری را برای محیط فراهم می سازد. زیرا هر دو تجهیز در کنار یکدیگر تاثیر زیادی در بهبود امنیت محیط دارند و دوربین مداربسته و دزدگیر مکمل یکدیگر هستند. نوع کاربری مکان مورد نظر نیز در انتخاب دوربین یا دزدگیر بی تاثیر نمی باشد. اما بهتر است با توجه به نیاز فرد، بودجه مورد نظر کاربر و راهنمایی کارشناس متخصص این حوزه، اقدام به خرید دوربین مدار بسته مورد نظر نمایید. در پایان امیدواریم توانسته باشیم با بررسی مزیت های دوربین مداربسته و دزدگیر، اطلاعات کاملی در خصوص این دو تجهیز در اختیار شما قرار دهیم تا کمک شایانی در انتخاب صحیح بین دوربین مداربسته و دزدگیر داشته باشید. در صورتی که می خواهید برای فضای خارج از منزل دوربین مدار بسته تهیه نمایید، لطفا به صفحه مقاله دوربین مداربسته مناسب فضای باز مراجعه کنید.

پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید