دوربین مدار بسته ضد انفجار چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

دوربین مدار بسته ضد انفجار چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

دوربین ضد انفجار (Explosion Proof CCTV) یا دوربین ضد حریق به صورتی طراحی و ساخته شده که مجهز به یک محفظه مستحکم است و در برابر هر گونه انفجار در امان می ماند. ثبت تصاویر به کمک این دوربین ها به واسطه اشعه مادون قرمز (IR) یا به کمک روش های حرارتی امکان پذیر می باشد.

دوربین های مدار بسته ضد انفجار نوعی دوربین مداربسته مقاوم هستند و در مراکزی نظیر کارخانجات، پتروشیمی ها، صنایع نفت و گاز و نیروگاه هایی که ممکن است انفجار رخ دهد، مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا در برابر انفجار و فشار به شدت مقاوم هستند. در این مقاله درباره انواع دوربین های ضد انفجار، نحوه عملکرد آنها، ویژگی های دوربین های مداربسته ضد انفجار و سایر موارد مرتبط صحبت می کنیم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دوربین مداربسته ضد انفجار چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

دوربین ضد انفجار (Explosion Proof CCTV) یا دوربین ضد حریق به صورتی طراحی و ساخته شده که مجهز به یک محفظه مستحکم است و در برابر هر گونه انفجار در امان می ماند. ثبت تصاویر به کمک این دوربین ها به واسطه اشعه مادون قرمز (IR) یا به کمک روش های حرارتی امکان پذیر می باشد.

انواع دوربین مدار بسته ضد انفجار

یکی از انواع دوربین های ضد انفجار، دوربین ضد حریق است. محفظه این نوع دوربین ها ضدانفجار ساخته می شود که بر روی بدنه دستگاه با علامت d قابل تشخیص است. محفظه به گونه ای در برابر فشارهای ناشی از انفجار از استحکام کافی برخوردار است اما به صورت کلی بر اساس نوع جنس محفظه، دارای بدنه ای از جنس آلومینیوم ریخته گری با طراحی ساده تر و قیمت مناسب یا بدنه ای از جنس فولاد ضد زنگ با طراحی ویژه و گران قیمت هستند. از نظر ساختار عملکردی نیز دارای انواع ماژولار، آنالوگ و دیجیتالی هستند.

انواع دوربین مداربسته ضد انفجار

نحوه عملکرد دوربین مداربسته ضد انفجار به چه صورت است؟

سنسورهای موجود در این دوربین ها از حساسیت بالایی برخوردارند و در صورت بروز انفجار، افزایش دمای محیط، وجود دود و حرارت، نشت گاز و موارد دیگر به سرعت فعال شده و با اعلام هشدار خطر، افراد را مطلع می سازند.

نحوه عملکرد دوربین مداربسته ضد انفجار

7 ویژگی مهم دوربین های مداربسته ضد انفجار

ارائه تصاویری با کیفیت بالا: دوربین های ضد انفجار می توانند تصاویری را با نرخ فریم بالا ثبت کنند. از این رو تصاویر ثبت شده با این دوربین ها دارای کیفیت مطلوب می باشد. همچنین به دلیل داشتن قابلیت تشخیص رنگ به صورت اتوماتیک، تصاویر از رزولوشن بالایی برخوردار هستند و به راحتی می توان بر روی سوژه مورد نظر زوم کرد. از دیگر قابلیت های این دوربین ها می توان به ثبت تصاویر با جزئیات در محیط های تاریک و حتی فواصل دور نیز اشاره نمود. برخی از کمپانی های سازنده این مدل دوربین، دست به تولید یک سری دوربین ضد انفجار ویژه زدند که مجهز به سنسورها و لنزهای قدرتمند و بزرگ هستند که منجر به ثبت تصاویر با کیفیت و رنگی می شود.

ذخیره سازی و حفظ داده های ثبت شده دوربین: در صورتیکه یک حادثه ناگهانی اتفاق بیفتد استفاده از داده های ثبت شده به وسیله دوربین های ضد انفجار بسیار کار آمد خواهد بود و از این طریق می توان به علت اصلی حادثه پی برد و با ثبت لحظات قبل از وقوع حادثه عاملین تاثیر گذار در روند حادثه مشخص می شوند.

دوربین مدار بسته ضد انفجار مجهز به قابلیت های هوشمند: به دلیل پیشرفت تکنولوژی و ظهور ویژگی ها و قابلیت های جدید این دوربین ها نیز از این ویژگی ها بهره مند شدند. در ادامه مهم ترین ویژگی های هوشمند آنها را نام می بریم.

  • قابلیت تشخیص آلارم یا هشدارهای واقعی از هشدارهای کاذب در زمان حادثه
  • ارسال آلارم های هشدار دهنده در زمان مناسب در حین وقوع حادثه به اپراتور و سایر عوامل نظارتی
  • امکان تشخیص حرکت های مختلف در صورت عبور کردن از خط مجاز
  • تشخیص حرکت به صورت خودکار

دسترسی به داده ها از راه دور: کنترل و نظارت بر فرایند این دوربین ها از مسافت های طولانی و به عبارتی از راه دور اماکن پذیر است و براحتی می توان به داده های ثبت شده این دوربین ها دسترسی داشت و در صورتیکه این دوربین ها در مراکز یا محیط های خطرناک و در معرض خطر به راحتی داده های ثبت شده در دسترس هستند از این رو می توان با اطمینان خاطر بیشتری محیط مورد نظر را ترک نمود و ایمنی لازم را در محیط برقرار ساخت.

دوربین مدار بسته ضد انفجار با استحکام و مقاومت مطلوب: جنس بدونه این دوربین ها به گونه ای ساخته شده که در برابر شرایط جوی نامساعد آب هوایی یا محیط های حاوی گازهای پرخطر، یا مشتعل از مقاومت مطلوبی برخوردارند و به دلیل ضد زنگ بودن، آسیب پذیر نیستند و با نصب این دوربین ها می توانید اطمینان حاصل نمایید که دوربین های نصب شده در مقابل هر گونه انفجار یا شرایط نامطلوب در امان هستند. جنس بدنه این نوع دوربین، از فولاد ضد زنگ ضخیم با درجه 304 یا 316 بدون هیچ درز و راه نفوذی ساخته شده است و برخی مدل ها نیز علاوه بر ضد انفجار بودن و ضد زنگ بودن دارای خاصیت ضد خوردگی نیز می باشند. این دوربین ها در برابر فشارهای بالا نیز مقاوم هستند. لازم به ذکر است که این دوربین ها دارای مقاومت مطلوب در براابر اشعه uv هستند. برای افزایش مقاومت این دوربین ها در قسمت بدنه دوربین از الکترواندود استفاده می شود. همچنین در برابر بخارت نمک و آلودگی هوا نیز آسیبی نمی بینند.

عدم خروج گرما یا انرژی الکتریکی از محفظه دوربین: این دوربین ها باید به گونه ای ساخته شوند که از نشر آتش نیز جلوگیری کنند. زیرا در صورت نفوذ گرما یا هوا به داخل محفظه دستگاه، جرقه ایجاد شده و موجب آتش سوزی می شود. به همین دلیل ویژگی مهم دیگر، عدم وجود درز و شکاف در سطح دوربین است. بدنه دوربین بدون درز و نفوذ است و اگر برد یا قطعات الکتریکی داخلی دوربین دچار مشکل شوند، هیچ گونه جرقه و انرژی از دوربین خارج نمی شود به همین دلیل از انتشار آتش جلوگیری به عمل می آید.

مقاوم در برابر گرد و غبار و حرارت: این دوربین ها در برابر گرد و غبارهای موجود در محیط صنایع از مقاومت مطلوبی برخوردارند و دارای درجه حفاظت IP هستند. همچنین در دماهای بالا نیز به دلیل داشتن سیستم خنک کننده، عملکرد درستی را ارائه می دهند.

مقاومت دوربین مداربسته ضد انفجار در برابر حرارت بالا

نکات کلیدی در زمان ساخت دوربین مدار بسته ضد انفجار

  • بررسی دقیق اندازه سطوح و ابعاد مورد نظر: در صورت نقص اندازه گیری موجب جلوگیری خروج گاز، گرما و حرارت یا مایع از داخل دوربین مداربسته می شود.
  • ارزیابی ابتدایی و تحلیل صحیح از نظر سطح کیفی: پس از تولید دوربین باید چندین مرتبه مورد ارزیابی قرار گیرد تا کیفیت محصول به خوبی سنجیده شود.
  • ارزیابی بدنه خارجی دوربین از نظر شکاف، صافی و وجود هر گونه درز: در صورت نقص در بدنه دوربین، امکان ظهور مشکلات بعدی در حین کار وجود دارد و عملکرد صحیح دوربین را دچار اختلال می کند.
  • قالب گیری صحیح و درست در زمان طراحی و ساخت: لبه بیرونی هر قطعه از دوربین باید بعد از ساخت، برش و جوش دادن مجددا برش خورده و به طور صحیح صیقل داده شوند.
  • جوش دادن بر پایه تکنولوژی های جدید: استفاده از روش های جدید و بروز موجب می شود که اتصالات از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند.
  • تمیز نمودن محصول با استفاده از روش التراسونیک: گرد و غبار یا آلودگی های نشسته بر سطح محصول باید به خوبی از بین بروند.

محفظه دوربین ضد انفجار از چه استانداردهایی پشتیبانی می کند؟

این دوربین ها به دلیل مقاومت مطلوب از استانداردهای مختلفی پشتیبانی می کنند. دو استاندارد شناخته شده در این زمینه شامل گواهینامه IEC EX در سطح جهانی و استاندارد Atex برای کشورهای اروپایی است که شامل مواردی است که در جدول زیر مشاهده می شود.

استانداردهای ساخت محفظه دوربین مدار بسته ضد انفجاز
استانداردها ثبت استاندارد در تاریخ استاندارد جوی انفجاری موارد استفاده
Part0 Explosive Atmospheres 2011 IEC 60079-0 محافظت از تجهیزات عمومی
Part1 Explosive Atmospheres 2014 IEC 60079-1 محافظت از تجهیزات به واسطه مجهز بودن به محفظه ضد حریق
Part31 Explosive Atmospheres 2013 IEC 60079-31 محافظت از تجهیزات به واسطه مجهز بودن به محفظه ضد گرد و غبار
Part0 Explosive Atmospheres 2012 EN 60079-0 محافظت از تجهیزات عمومی
Part1 Explosive Atmospheres 2014 EN 60079-1 محافظت از تجهیزات به واسطه مجهز بودن به محفظه ضد حریق
Part31 Explosive Atmospheres 2014 EN 60079-31 محافظت از تجهیزات به واسطه مجهز بودن به محفظه ضد گرد و غبار

در چه محیط هایی باید دوربین مداربسته ضد انفجار نصب کنیم؟

استفاده از این دوربین های مدار بسته مختص محیط های در معرض خطر انفجار است. زیرا در این مکان ها گاز های اشتعال زایی نظیر هیدروژن، متان، پروپان و غیره وجود دارد که می توان عامل اصلی آتش سوزی باشد. در کل این دوربین ها نقش نظارتی در مکان های مختلف داشته و کنترل فرایند برای ارائه داده های مفید کلیدی به اپراتور سیستم را برعهده دارند.

کاربرد دوربین ضد انفجار

برخی از این مراکز را در ادامه به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

  • سکو های لجستیک بنادر و پاانه و ترمینال های حمل و نقل
  • کارخانجات تولید کننده انواع مواد شیمیایی مختلف
  • کارخانه و صنایع تولید کننده مواد غذایی
  • مکان های مختص سوخت گیری هواپیما
  • انبارهای حاوی سوخت و خطوط لوله
  • مراکز و تاسیسات تصفیه فاضلاب
  • کارخانجات داروسازی
  • ایستگاه های تولید برق
  • آزمایشگاه های تخصصی
  • معدن های زغال سنگ
  • پالایشگاه های نفت و گاز
  • محیط های دفن زباله
  • سیلوها

کاربردهای دوربین مداربسته ضد انفجار

مزیت های نصب دوربین مداربسته ضدانفجار
  • کنترل از را دور به واسطه دستگاه های مختلف نظیر گوشی های هوشمند، لپ تاپ، تبلت و غیره
  • مستحکم در برابر خسارات ناشی از انفجار در محیط موردنظر
  • مجهز به نرم افزارهای قدرتمند برای ذخیره داده های با کیفیت
  • ساخته شده بر اساس استانداردهای جهانی و با دوام بالا
  • مجهز به سیستم مدیریتی مبتنی بر وب
  • بدنه ای مقاوم، ضد حریق (نسوز)
  • پیکربندی و تنظیم همه جانبه

سخن آخر

به منظور برقراری امنیت در محیط های پر خطر، استفاده از دوربین ضد انفجار به شدت کمک کننده است. در این مقاله درباره عملکرد این دوربین های مدار بسته، ویژگی های منحصر به فرد دوربین های انفجاری، کاربرد و سایر موارد صحبت کردیم. همچنین نصب این دوربین ها مختص مناطق حساس یا در معرض انفجار نمی باشد و در هر محیطی که نیازمند استفاده از این تجهیزات باشد و احتمال خطر وجود داشته باشد، قابل نصب می باشد. امیدواریم پس از خواندن این مقاله به اطلاعات جامعی در خصوص دوربین های ضد انفجار دست پیدا کرده باشید. نوع دیگری از دوربین های نظارتی که می تواند نور بیش از حد محیط را فیلتر کرده و یک تصویر واضح به کاربر نمایش دهد، شامل دوربین های مداربسته ضد نور است. در صورت تمایل به مقاله دوربین مداربسته ضد نور چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است، مراجعه نمایید.

پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید