هیدروسولفیت سدیم چیست؟

هیدروسولفیت سدیم چیست؟

جامدی کریستالی با رنگ سفید تا زرد روشن که نوعی نمک محلول در آب می باشد این ترکیب همچنین توانایی حل شدن در الکل هاو اتر ها رانیز دارا می باشد دارای فرمول شیمیایی NaHS بوده و یک ماده بسیار کارآمد در بخش تولید کاغذ و نساجی می باشد.هیدرو سولفیت سدیم همچنین با نام سدیم دی تیونیت نیز شناخته می شود. اگر شما هم قصد خرید هیدروسولفیت سدیم را دارید اولین قدم آشنایی با این ماده است، برای آشنایی با هیدروسولفیت سدیم و شناخت آن با توجه به نوع کاربری به صفحه هایپر صنعت فامکو مراجعه نمایید.

این مقاله درباره هیدروسولفیت سدیم بوده که می تواند به آشنایی بیشتر شما از این ترکیب کمک کند در واقع این بخش به معرفی هیدرو سولفیت سدیم و مشخصات فنی آن می پردازد همچنین فرایند تولید آن و کاربردهایی که می تواند در صنعت داشته باشد مورد بررسی قرار می گیرد.

ساختار هیدروسولفیت سدیم

معرفی هیدروسولفیت سدیم

جامدی کریستالی با رنگ سفید تا زرد روشن که نوعی نمک محلول در آب می باشد این ترکیب همچنین توانایی حل شدن در الکل ها و اتر ها را نیز دارا می باشد دارای فرمول شیمیایی NaHS بوده و یک ماده بسیار کارآمد در بخش تولید کاغذ و نساجی می باشد. هیدرو سولفیت سدیم همچنین با نام سدیم دی تیونیت نیز شناخته می شود.

این ترکیب در حالتی که در تماس با هوا نباشد پایدار بوده ولی در آب داغ و محلول اسیدی به سرعت تجزیه می شود.این ماده در صورت تماس با رطوبت و آب خود به خود گرم می شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی هیدرو سدیم سولفیت

این ترکیب دارای قدرت کاهندگی بالایی می باشد که باعث شده است در بسیاری از واکنش های شیمیایی به عنوان عامل کاهنده استفاده شود.این ماده در تماس با رطوبت و آب تولید گرما می کند دارای نقطه ذوب 17.22 درجه سانتیگراد در حالت خشک وبدون آب آن است و در دمای 100 درجه سانتیگراد به جوش می آید دارای جرم مولکولی 56.063 gr/mol و دانسیته 1.79 می باشد. از نظر پایداری این ماده درمحیط تا وقتی که در تماس با هوا نباشد پایدار بوده ولی در صورت تماس با رطوبت و هوا تجزیه می شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی هیدرو سدیم سولفیت

فرایند تولید هیدرو سدیم سولفیت

برای تولید هیدرو سدیم سولفید دو روش وجود دارد:

روش اول

کاهش سدیم بی سولفیت توسط گرد روی در حضور اسید سولفوریک است. مطابق با واکنش زیر:

2NaHSO3 + H2SO3 + Zn => ZnSO3 + Na2S2O4 + 2H2O

محصول تولید شده از این واکنش را با آب آهک وارد واکنش می کنند تا مقدار اسید آزاد که وارد واکنش نشده است خنثی شود که در این فرایند انحلال پذیری ZnSO3 کاهش می یابد و با کاغذ صافی جدا می شود. جهت جداسازی Na2S2O4.2H2O نیز از سدیم کارید استفاده می شود پس از جداسازی با الکل آبگیری و خشک می شود.

روش دوم

تعلیقی آبی از گرد روی در فرمالدهید با گوگرد دی اکسید در دمای 80 درجه سانتیگراد واکنش می دهند. این واکنش تجزیه در مجاورت نمک قلیایی دو بار انجام می شود و نمک سدیم به دست می آید. محصول خالص آن نیز از طریق تبخیر در خلا حاصل می شود.

روش های دیگری نیز برای تولید هیدرو سدیم سولفیت موجود است که می توان به کاهش محلول سدیم سولفیت با ملغمه سدیم که در تهیه کلر با استفاده از پیل جیوه ای در ph در محدوده 5 تا 7 تشکیل می شود است. همچنین می توان از سدیم فرمات هیدرو سدیم سولفیت تهیه کرد.برای این کار سدیم فرمات با گوگرد دی اکسید و سدیم هیدروکسید واکنش می دهد:

HCOONa + 2SO2 + NaOH => Na2S2O4 + CO2 + H2O

کاربردهای هیدرو سدیم سولفیت

کاربرد عمده این ماده در صنعت نساجی و چاپ می باشد جایی که به عنوان یک عامل کاهنده خیلی قوی در جدا کردن برخی از رنگینه ها از پارچه و صابون ها کاربرد خوبی دارد.

  • این ترکیب در صنعت چوب وکاغذ بهعنوان سفید کننده خمیر کاغذ و چوب استفاده می شود.
  • به عنوان بی رنگ کننده در در صنایع خشکبار و قندو شکر
  • استخراج مس
  • صنعت آرایشی به عنوان ماده شیمیایی گوگردی
  • صنعت چرم برای از بین بردن موهای پوست
  • صنعت داروسازی

نتیجه گیری

هیدرو سولفیت سدیم به عنوان یک عامل کاهنده قوی کمک خوبی به صنعت نساجی جهت حذف رنگ های اضافی از پارچه و صابون ها داشته است اما هزینه های تولید این ماده بسیار بالا می باشد که باعث شده است سود آوری آن پایین باشد.

پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

محصولات قابل تولید با دستگاه تزریق پلاستیک صنعت رنگ، صنایع نظامی، صنایع ارتباطی، صنایع هوایی، صنعت راهسازی و شهرسازی، صنعت ساختمان، لوازم تزئینی، صنعت باغبانی و کشاورزی، صنعت خودرو و ...

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید