تفاوت دوربین مداربسته آی پی و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته آی پی و آنالوگ

دوربین های مداربسته آی پی و دوربین های آنالوگ از نظر ساختار عملکردی و سایر ویژگی های ارائه دهنده دارای تفاوت هایی هستند. در گذشته استفاده از دوربین های آنالوگ رایج بود خبری از دوربین های آی پی یا تحت شبکه نبود و دوربین های آنالوگ در یک سیستم سنتی کار می کردند. این دوربین ها به واسطه کابل، دیتاها را به VCR یا DVR ارسال می کنند. اما دوربین های آی پی نوعی دوربین دیجیتالی محسوب می شوند که با استفاده از کابل سیگنال ها را تحت بستر شبکه انتقال می دهند و ذخیره سازی می کنند.

دوربین های مداربسته همواره از مهم ترین تجهیزات جهت برقراری امنیت در محیط های مختلف به حساب می آیند. از این رو باید متناسب با محل نصب دوربین از نوع خاصی از دوربین مداربسته استفاده نمود. در این بین دوربین های مداربسته IP امروزه جایگزین دوربین های مداربسته آنالوگ شدند تا بدین ترتیب داده ها در بستر شبکه انتقال یافته و با صرف هزینه کمتر گزینه بهتری برای نظارت به حساب می آیند. در این مقاله قصد داریم که تفاوت های دوربین مداربسته آی پی و آنالوگ را شرح دهیم تا در زمان خرید بتوانید تصمیم بهتری برای انتخاب نوع دوربین داشته باشید.

دوربین مداربسته آی پی چه تفاوتی با دوربین مداربسته آنالوگ دارد؟

دوربین های مداربسته آی پی و دوربین های آنالوگ از نظر ساختار عملکردی و سایر ویژگی های ارائه دهنده دارای تفاوت هایی هستند. در گذشته استفاده از دوربین های آنالوگ رایج بود خبری از دوربین های آی پی یا تحت شبکه نبود و دوربین های آنالوگ در یک سیستم سنتی کار می کردند.

تفاوت دوربین مداربسته آی پی و آنالوگ

این دوربین ها به واسطه کابل، دیتاها را به VCR یا DVR ارسال می کنند. اما دوربین های آی پی نوعی دوربین دیجیتالی محسوب می شوند که با استفاده از کابل سیگنال ها را تحت بستر شبکه انتقال می دهند و ذخیره سازی می کنند. در ادامه مهم ترین تفاوت های این دو سیستم نظارتی را مورد بررسی قرار می دهیم.

تفاوت کابل کشی دوربین مداربسته آی پی و آنالوگ

نحوه کابل کشی دوربین IP و آنالوگ

روش کابل کشی در دوربین های آی پی و آنالوگ با یکدیگر فرق دارد. دوربین های مداربسته IP عموما از یک کابل شبکه واحد برای انتقال و ارسال ویدئو، صوت و تصویر استفاده می کنند که متشکل از چند جفت سیم مسی کوچک به هم تابیده می باشد. همچنین در دوربین های IP به دلیل بکارگیری سوئیچ POE و مجهز بودن به دستگاه ضبط NVR از میزان کابل کمتری استفاده می گردد و این امر موجب کاهش هزینه های نصب می شود.

کابل کشی دوربین مداربسته آی پی

اما کابل کشی در سیستم دوربین های آنالوگ به گونه ای است که از سیم های مجزا برای انتقال برق، صدا و تصویر استفاده می شود.

کابل کشی دوربین مداربسته آنالوگ

میزان پهنای باند مورد نیاز

معمولا دوربین های آی پی به دلیل ارائه تصاویر با کیفیت تر دیجیتالی به پهنای باند بیشتری در مقایسه با دوربین های آنالوگ نیاز دارند. به همین دلیل باید به سهمیه اینترنت تخصیص داده شده به واحد خود توجه داشته باشید تا با مشکلات کمتری مواجه شوید و این امر به طریقی هزینه بر است. اما دوربین های آنالوگ به پهنای باند کمتری نیاز دارند و این امر موجب افزایش هزینه های نصب می شود.

ارسال و انتقال داده های ضبط شده دوربین

در دوربین های آنالوگ تصاویر ضبط شده در قالب سیگنال های آنالوگ ارسال می شود و سرعت ارسال پایین تر است اما در دوربین های آی پی انتقال دیتاهای ثبت شده به صورت دیجیتالی می باشد. همچنین در دوربین های آی پی محدودیت پهنای باند وجود نداشته از این رو سیگنال های ارسالی با سرعت بیشتری انتقال می یابند.

نحوه ذخیره سازی داده ها

ذخیره تصاویر در دوربین آنالوگ: تصاویر ضبط شده دوربین بر بستر کابل های کواکسیال به DVR رسیده و دیتاها توسط DVR به داده های دیجیتالی تبدیل شده و سپس فشرده سازی و ذخیره می شوند. علاوه بر این می توان این دستگاه را به مودم وصل کرده و از این طریق، داده ها در شبکه انتقال می یابند.

ذخیره تصاویر در دوربین IP: دوربین های آی پی به دو روش زیر داده ها را ذخیره می کنند.

روش اول: استفاده از دستگاه ضبط NVR می باشد که روشی ایمن برای مدیریت دیتاها محسوب می شود. در این روش، داده های دیجیتالی ثبت شده دوربین، توسط دستگاه ضبط دریافت شده و فشرده سازی و ذخیره می گردد و می توان NVR را به مودم یا روتر نیز وصل نمود.

ذخیره سازی داده ها به کمک دستگاه ضبط nvr

روش دوم: بکارگیری نرم افزار اختصاصی روش دوم برای ذخیره سازی داده های دوربین مداربسته تحت شبکه است. نرم افزارها عملکردی مشابه دستگاه NVR دارند و می توانند تصاویر را به خوبی مدیریت و کنترل کرده و در آخر ضبط کنند. اما برای استفاده از نرم افزارهای مدیریت تصاویر باید تمامی دوربین های نصب شده در یک سیستم نظارتی یکپارچه را به سوئیچ متصل نموده و در آخر سوئیچ را به کامپیوتر وصل نمود.

نوع دستگاه ضبط تصاویر در دوربین های آی پی و آنالوگ

دوربین های آنالوگ قدیمی از دستگاه ضبط DVR یا Digital Video Recorder استفاده می کردند و سیگنال های ویدئویی ارسال شده از طریق مانیتور دریافت می شد. این دوربین از طریق کابل های کواکسیال داده ها را دریافت کرده و سپس برای DVR ارسال می کردند. در نهایت تصاویر بر روی VHS ذخیره می شدند. اما با ظهور دوربین های HD آنالوگ، داده ها را می توان بر روی DVD یا هارد دیسک نیز ذخیره نمود. همچنین در دوربین های آی پی، سیگنال ها از طریق انکودر ارسال شده و روند کلی کار به گونه ای است که بعد از تصویربرداری توسط دوربین، تصویر ثبت شده و مجددا توسط دوربین encode می شود و در واقع قبل از انتقال، مورد پردازش قرار می گیرند و بعد از طی این مرحله به کمک پروتکل شبکه به فرمت دیجیتالی در می آیند. نوع دستگاه ضبط قابل استفاده در دوربین مداربسته تحت شبکه از نوع NVR می باشد.

دستگاه ضبط تصاویر در دوربین آی پی و آنالوگ

تفاوت کیفیت تصاویر قابل ارائه با دوربین های آی پی و آنالوگ

اصولا دوربین های IP می توانند تصاویر را با کیفیت بالاتری ارائه دهند و رزولوشن تصاویر این دوربین ها 6 تا 20 برابر دوربین های آنالوگ است. رزولوشن تصاویر دوربین های IP، 24 مگاپیکسل و بدون هیچ گونه نویز است و دوربین های آنالوگ دارای کیفیت پایین تر و معادل 1080 پیکسل هستند. البته نسل جدید این دوربین ها از کیفیت 4K نیز پشتیبانی می کنند و به واسطه استفاده از کابل های کواکسیال اگر کابل کشی چار مشکل شود، تصاویر دچار نویز می شوند. علاوه بر موارد ذکر شده، دوربین های آنالوگ در مسافت های طولانی تر، تصاویری با کیفیت پایین تر را ارائه داده از این رو در کاربری هایی مانند تشخیص پلاک خودرو یا تشخیص چهره اشخاص نمی توان از دوربین های آنالوگ استفاده نمود در صورتیکه دوربین های آی پی دارای قابلیت های ذکر شده می باشند.

اهمیت مساحت تحت پوشش

تصاویر قابل ارائه دوربین های آنالوگ، از عمق کمتری برخوردارند یعنی به گونه ای دارای جزئیات کمتری هستند. از این رو برای پوشش دهی کامل یک منطقه مشخص باید از تعداد بیشتری دوربین آنالوگ استفاده کرد. در مقابل دوربین های آی پی با دقت بالاتر و جزییات بیشتری تصاویر را ضبط می کنند و می توان همان محدوده مشخص را با تعداد کمتری دوربین آی پی پوشش داد.

سهولت در نصب و راه اندازی

برای نصب دوربین های آی پی حتما نیاز به یک متخصص خبره در حوزه شبکه می باشد تا با دانش کافی دوربین ها را در یک سیستم مطمعن و در جای مناسب نصب نماید. اما نحوه نصب دوربین های آنالوگ به گونه ای است که بدون پیچیدگی خاصی و به راحتی می توان آنها را نصب کرد.

رمزگاری و سطح امنیت داده ها

روند ذخیره سازی داده ها به کمک دوربین های آنالوگ فاقد رمزنگاری می باشد و براحتی قابل شنود توسط اشخاص غیرمجاز می باشد. از این رو دسترسی به داده های آنالوگ راحت تر است و عکس این قضیه در سیستم دوربین های IP رخ می دهد و دوربین های تحت شبکه از امنیت بالاتری برخوردار می باشند. حتی برخی مدل های دوربین آی پی دارای رمزنگاری داخلی هستند و این امر امنیت را بهبود می بخشد.

ذخیره سازی داده ها در صورت قطعی برق

اگر در یک سیستم نظارتی متشکل از دوربین های آنالوگ برق قطع شود، تمامی تصاویر را در آن بازه زمانی مشخص از دست می دهیم. اما دوربین های آی پی دارای کارت حافظه جانبی هستند و با قطعی برق و بروز مشکلات در سمت سرور، تصاویر قابل دسترس هستند.

محدودیت فاصله

دوربین های آی پی را بدون هیچگونه محدودیت مکانی می توان در محل مورد نظر نصب نمود. با این تفاوت که دوربین های آنالوگ به دلیل استفاده از کابل های کواکسیال محدودیت دارند و تا یک فاصله مشخص را پوشش دهی می کنند. دوربین های آنالوگ در حداکثر فاصله 300 متری می توانند داده ها را از طریق کابل کواکسیال انتقال دهند و انتقال داده به واسطه کابل زوج بهم تابیده تا حداکثر 5 کیلومتر امکانپذیر است. این درحالیست که دوربین های آی پی مسافت 100 متری را پوشش می دهند و در صورت استفاده از وای فای می توان بدون محدودیت داده ها را ارسال نمود.

تفاوت های محدودیت فاصله در نصب دوربین های آی پی و آنالوگ

قیمت دوربین های آنالوگ و آی پی

دوربین های آنالوگ به نسبت دوربین های آی پی ارزان تر هستند. همچنین تنظیمات مرتبط، نحوه استفاده و نصب DVR در مقایسه با NVR ساده تر و راحت تر می باشد. اما دوربین های آی پی به دلیل پشتیبانی از قابلیت های بیشتر و با کیفیت تر از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

مهم ترین مزایای خرید دوربین مداربسته آی پی
  • برقراری امنیت مطلوب در فضای مورد نصب
  • مجهز به ویژگی های هوشمند مانند تعقیب کردن سوژه به صورت هوشمند به کمک Smart Tracking
  • بررسی جزئی تر و دقیق تر المان های موجود در کادر دوربین به عنون مثال، شمردن افراد یا حتی تشخیص چهره افراد مختلف
  • کاهش هزینه های مرتبط با کابل کشی
  • پشتیبانی از قابلیت POE (ارسال دیتاهای صوتی، تصویری و حتی برق به واسطه تنها یک کابل شبکه)
  • انتقال داده ها به کمک وای فای و بدون نیاز به کابل در برخی مدل های جدید
  • امکان ارائه زوم دیجیتال برای داشتن تصاویری با کیفیت بالاتر
  • امکان افزودن دوربین های بیشتر در یک محیط و یکپارچه سازی سیستم نظارتی با استفاده از ONVIF

مزیت های خرید دوربین مداربسته آنالوگ
  • قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه
  • نیازمند پهنای باند کمتر
  • نصب و راه اندازی ساده و آسان تر

نتیجه گیری

در این مقاله درباره تفاوت های اساسی دوربین های آی پی و آنالوگ صحبت کردیم و قابلیت های قابل ارائه این دو دوربین را شرح دادیم. به طور خلاصه می توان گفت اگر قصد خرید دوربین برای یک فضای کوچک و محدود را دارید به دلیل داشتن عملکرد ساده و قیمت مناسب تر، دوربین های آنالوگ گزینه بهتری برای شما است. اما اگر می خواهید برای یک محیط بزرگ، اقدام به خرید دوربین مداربسته کنید و نیازمند ارائه تصاویر با کیفیت تر هستید، خرید دوربین های آی پی به شما توصیه می گردد زیرا طول عمر این دوربین ها بیشتر است و با صرف هزینه بالاتر می توان تصاویر پردازش شده و با کیفیتی از محل مورد نظر دریافت نمود. همچنین اگر قصد خرید دوربین های آی پی از یک برند با کیفیت و بادوام را دارید، توصیه می شود به صفحه مقاله مزیت های دوربین مداربسته تحت شبکه مراجعه نمایید.

مقالات مرتبط

برند دوربین مداربسته یکی از فاکتورهای متمایز کننده و مهم در زمان انتخاب انواع دوربین به حساب می آید. به جدای از نوع دوربین که مطمعنا با ظهور دوربین های IP، کیفیت نیز بهبود یافت. برندهای مختلفی دوربین های مداربسته را با سطح کیفی متفاوتی عرضه کرده اند. در نتیجه برای داشتن یک انتخاب صحیح از بین محصولات متنوعی که در بازار وجود دارد، باید به اطلاعات و دانش کافی در این زمینه دسترسی داشته باشید تا در نهایت بتوانید یک محصول معتبر را خریداری نمایید

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

عملکرد همه دوربین های مداربسته یک روند یکسان و کلی را در پیش دارد. اما متناسب با نوع دوربین و اجزای تشکیل دهنده آن، طرز کار دوربین های مداربسته متغییر است. دوربین های مداربسته عمدتا مجهز به یک موتور قدرتمند هستند که به واسطه آن قابلیت زوم داشته و برحسب نیاز با حرکت در محدوده مورد نظر و زوم در یک نقطه خاص، توالی ثابتی از تصاویر مرتبط با آن نقطه یا نقاط ثبت شده را ضبط می کنند و از طریق کابل یا در مدل های بی سیم به واسطه قابلیت وای فای دیتاها را بر روی DVR ذخیره می کنند.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

این دوربین های مداربسته دیجیتال به واسطه آی پی مستقلی که دارند به اینترنت وصل می شوند. از این رو داده های حاصل از رصد دوربین بر روی نمایشگر دستگاه قابل مشاهده است و در کمترین فاصله زمانی دیتاها دراختیار کاربر قرار می گیرد که این امر در دوربین های مداربسته آنالوگ امکانپذیر نمی باشد. بدون محدودیت زمانی و مکانی به راحتی می توان به داده های دوربین مداربسته تحت شبکه دسترسی داشت که این قضیه بزرگ ترین مزیت این دوربین ها تلقی می شود.

10 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین انتخاب برای دوربین های مداربسته فضای باز، دوربینی است که دارای مقاومت مطلوب در شرایط آب و هوایی نامساعد از جمله بارش باران، برف، وزش باد و یا کاهش و افزایش دما را داشته باشد. همچنین برخی از مدل های این دوربین ها با داشتن وای فای تصاویر را مستقیما به گوشی تلفن همراه منتقل می کنند تا کاربر یا اپراتور به راحتی به دیتاهای مد نظر در لحظه دسترسی داشته باشد.

10 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

یکی از سوالات رایج بعد از خرید دوربین مداربسته، انتخاب مکان مناسب نصب دوربین است و پیدا کردن مکان مناسب، در بازدهی دوربین، کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین و عوامل دیگر اثر گذار است. به منظور یافتن محل مناسب نصب دوربین ابتدا باید بدانید که هدف شما از نصب دوربین مداربسته چیست و قصد دارید برای چه کاری از دوربین و تصاویر قابل ارائه توسط این سیستم نظارتی استفاده نمایید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

با تولید دوربین های مدار بسته شارژی مشکل عدم امکان استفاده از دوربین های مداربسته سیم دار در مکان هایی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد مرتفع شده است. در ادامه این مقاله به بررسی کامل دوربین مداربسته شارژی خواهیم پرداخت. در صورتی که نیاز به اطلاعات جزئی تری دارید در کامنت ها درج نمایید تا در اسرع وقت پاسخ تخصصی را دریافت نمایید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

اختلاف میزان نور در محیط های مختلف موجب می شود که تصاویر ثبت شده توسط دوربین مداربسته از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد. از این رو برای رفع این مشکل از دوربین های ضد نور استفاده می شود که به راحتی به دلیل داشتن مکانیزم های موثر، این اختلاف نور را جبران می کنند و تصویری با وضوح بالاتر را ارائه می کنند. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

دوربین‌های مداربسته با قابلیت دید در شب از تکنولوژی Infrared (IR) بهره می‌برند، این عملکرد به دوربین امکان می‌دهد در شرایط کم نور یا تاریک، تصاویر با کیفیت بالا ضبط شوند. این تکنولوژی موجب می شود تا ارسال پرتوهای IR نامرئی، کیفیت تصویر در شرایطی که نور محیط مور نظر کم یا به صورت مطلق تاریک است، بهبود یابد. این امکان به سیستم‌های امنیتی اجازه می‌دهد تا با دقت بالاتر و به صورت کارآمدتری در شب عمل کنند.

10 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

دوربین گردان یا PTZ (Pan-Tilt-Zoom) نوعی دوربین با امکان چرخش در جهات مختلف و قابلیت زوم داخلی بر روی هدف مورد نظر است و به کمک اپراتور و نرم افزار کنترل کننده، دوربین را به صورت افکتیو می چرخاند اما دوربین های اسپید دام با لنز ثابت و زاویه دید وسیع و بدون چرخش، تصاویر را با سرعت بیشتر و به صورت ثابت ثبت می کنند. دوربین های ptz در ابعاد کوچک نیز عرضه می شوند که تحت عنوان دوربین Baby Cam شناخته شده و برای نظارت بر فعالیت کودکان، سالمندان، پرستاران و سایر افراد و محیط ها به کار می روند.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

از مهم ترین مزیت های اتصال دوربین مدار بسته به گوشی تلفن همراه، برای زمانی سات که شما خارج از محدوده دوربین ها هستید و می خواهید بیرون از منزل یا محل کار حتی در سفر، از امن بودن محل زندگی یا محیط کار اطمینان حاصل کنید و به داده های ثبت شده توسط دوربین دسترسی داشته تا به صورت کامل بر محل مورد نظر نظارت داشته باشید. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

برای خرید دوربین مدار بسته (CCTV) باید فاکتورهای مختلف را مد نظر قرار داد که بسته به نوع دوربین، فناوری بکار رفته و محل نصب دوربین مدار بسته این ویژگی ها متفاوت است، کیفیت تصاویر، سنسور صدا و سنسور حرکتی، قابلیت دید در شب، دسترسی از راه دور، فاصله پوشش دهی و قابلیت Pan/Tilt مهم ترین ملاک های انتخاب دوربین مداربسته است. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

تمامی اصطلاحات رایج دوربین مدار بسته، مورد نیاز در هنگام انتخاب و خرید دوربین مداربسته: امروزه با گسترش تکنولوژی و علم نیاز ما به اطلاعات و آگاهی در زمان خرید محصولات به شدت افزایش یافته است. حتما هر کدام از شما در هنگام خرید با اصطلاحات یا اختصارات مختلفی روبرو شده اید که معنی آنها را نمی دانید، در صورتی که هر کدام از اختصارات به توانایی یا عدم تونایی مهمی در محصولات اشاره می کند.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید
پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید