نوع روغن موتور پمپ آب + میزان آن

نوع روغن موتور پمپ آب + میزان آن

بهترین روغن برای موتور پمپ های آب دیزلی و بنزینی چیست؟ در نظر داشته باشید که نوع و میزان روغن در موتور پمپ ها نقش بسیار مهمی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره خصوصیات یک روغن مناسب صحبت کنیم که پیشنهاد می شود تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

بهترین روغن برای موتور پمپ های آب دیزلی و بنزینی چیست؟ در نظر داشته باشید که نوع و میزان روغن در موتور پمپ ها نقش بسیار مهمی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره خصوصیات یک روغن مناسب صحبت کنیم که پیشنهاد می شود تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

نوع روغن موتور پمپ آب + میزان آن

اگر روغن درون گیج موتور پمپ آب وجود نداشته یا سطح آن کم باشد، در چند دقیقه اول کار کردن موتور بدون روغن، شاتون زده و دستگاه از کار می افتد. حتی دقت کنید بدون روغن بودن دستگاه با بی کیفیت بودن آن تفاوتی ندارد. بنابراین، هر دوی آنها باعث سوختگی و از کار افتادگی دستگاه خواهند شد. حال سوالی که پیش می آید آن است که بهترین روغن موتوری که می توان استفاده نمود چیست؟

میزان روغن پمپ آب

آشنایی با ترکیبات روغن موتور

ترکیبات یک روغن موتور باکیفیت از 80 درصد روغن و 20 درصد مواد افزودنی تشکیل شده است. روغن موتور از روغن های پایه می باشد که ظاهری چسبنده و کشی (ویسکوز) همانند عسل دارد و 20 درصد مواد افزودنی که به آن اشاره شد، با توجه به نوع روغن متفاوت است. به گونه ای که بعضی از آنها برای پایداری روغن در هوای گرم، برخی برای هوای سرد و مواردی برای پایداری در هر دو هوای سرد و گرم می باشند.

میزان روغن موتور پمپ آب چقدر است؟

این میزان به شکل دقیق قابل تخمین زدن نبوده و بستگی به مخزن روغن و ظرفیت آن دارد. برای مثال، موتور پمپ LGP20-2H لئو 2.8 لیتر گنجایش مخزن دارد ولی ممکن است سایر مدل های همین برند این ظرفیت را نداشته باشند.

دلایل ضرورت استفاده از روغن موتور در پمپ آب

روغن های موتور پمپ آب به طور چشمگیری در عملکرد موتور پمپ هایی که مخصوصا برای کشاورزی استفاده می شوند، تاثیر دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • زمانی که روغن مناسب و به میزان درست در موتور پمپ وجود داشته باشد، توسط یک هندل استارت می خورد و از خاموش و روشن شدن زیاد پمپ جلوگیری می نماید.
  • باعث جلوگیری از ساییدگی و اصطکاک دستگاه می گردد.
  • با ترکیباتی که دارد مانع از زنگ زدگی می شود.
  • باعث می شود تا ذرات و آلودگی ها درون موتور نفوذ نکنند.
  • وجود روغن موتور موجب خنک سازی موتور دستگاه می شود.

تقسیم بندی روغن های موتور پمپ آب بر اساس استاندارد SAE و گرانروی آنها صورت می گیرد. در ابتدا باید بدانیم که گرانروی روغن چیست.

روغن موتور پمپ آب

گرانروی روغن موتور پمپ آب

گرانروی به اصطلاح نشان دهنده میزان تحمل روغن در دماهای بالا بوده و میزان سنجش مقاومت روغن در برابر اکسیداسیون است و همچنین هرچه روغن بتواند حالت اولیه خود را به درستی حفظ کند به آن گرانروی گفته می شود. در واقع اگر روغن سریع رقیق شود حالت چسبندگی خود را از دست می دهد؛ یعنی گرانروی آن پایین است و اگر خلاف این مورد باشد، روغن گرانروی بالایی دارد.

دسته بندی روغن موتورهای پمپ آب بر اساس استاندارد SAE

روغن موتور های پمپ آب به دو دسته تک درجه ای یا مونو گرید و چند درجه ای یا مولتی گرید تقسیم بندی می شوند. روغن های تک درجه ای یکی از متداول ترین و قدیمی ترین انواع روغن های موتور پمپ آب می باشند. تقسیم بندی روغن های موتور پمپ آب به دو دسته زیر است:

  • روغن هایی که بین صفر تا 30 باشند برای آب و هوای سرد استفاده می شوند.
  • روغن هایی که بین 30 تا 60 باشند برای آب و هوای گرم استفاده می شوند.

روغن های تک درجه ای با توجه به این دسته بندی برای فصول گرم و سرد استفاده می شوند. این روغن ها قیمت کمتری نسبت به روغن های مولتی گرید دارند.

روغن های چند درجه ای یا مولتی گرید از انواع روغن هایی هستند که دیگر مشکل استفاده درآب و هوای معینی را ندارند و می توان از آنها در هر فصلی استفاده نمود. در همین راستا به آنها روغن های چهار فصل نیز گفته می شود. این روغن ها را با حرف انگلیسی W نشان می دهند. عددی که سمت چپ w نوشته شده باشد نشان دهنده گرانروی در دمای پایین است و عدد سمت راستی گرانروی در دمای بالا می باشد. اگر عدد سمت چپ کمتر باشد، یعنی روغن مناسب فصل سرد بوده و اگر عدد سمت راست بالاتر باشد، روغن برای فصل گرم مناسب است. برای مثال روغن 10w40 برای فصل سرد و 20w50 برای فصل گرم مورد استفاده قرار می گیرد.

درست است که قیمت روغن های چند درجه ای بیشتر است اما دیگر مشکل روغن های تک درجه ای که تنها برای یک فصل استفاده می شوند را ندارند.

تشخیص کیفیت روغن موتور بر اساس استاندارد API

روغن موتوهایی که روی بدنه آنها عبارت API-S قرار گرفته باشد برای موتورهای دیزلی مناسب بوده و اگر عبارت API-C نوشته شده باشد، برای موتور پمپ بنزینی استفاده می شود. تا اینجا، موارد گفته شده نشان دهنده نوع روغن مناسب برای هر موتورپمپ است. اما چگونه کیفیت آن مشخص می گردد؟

بعد از حروف S و C، حرف های دیگری نیز قرار می گیرند که نشان دهنده کیفیت است. مثلا در موتورهای بنزینی یکی از حروف A تا N بعد از حرف S قرار می گیرد و برای موتورهای دیزلی حروف A تا J بعد از حرف C قرار خواهد گرفت.

روغن موتورهایی که به حرف A نزدیک تر باشند، کیفیت پایین تر و هرچه به حرف N نزدیک باشد، کیفیت روغن بالا است. مثلا روغن موتور API-SN از روغن های مناسب موتور پمپ های بنزینی است که دارای کیفیت خوبی نیز می باشد. همچنین نمره روغن مناسب برای هر دو پمپ های دیزلی و بنزینی، نمره 40 می باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم درباره انواع روغن موتور، کیفیت و میزان مناسب آن در موتورهای پمپ آب توضیحات مفصلی را ارائه کنیم. استفاده از روغن های مناسب با هر موتور پمپ دیزلی و بنزینی و همچنین کیفیت آنها برای سلامت موتور امری ضروری می باشد. توجه داشته باشید که بعد از 20 ساعت کارکرد در صورت تازه بودن دستگاه و در دفعات بعدی هر 100 ساعت یکبار باید روغن را تعویض کنید.

مقالات مرتبط

پمپ آب خانگی بی صدا گزینه ای مناسب برای خرید و استفاده در آپارتمان های چند طبقه و احتمالا با فشار آب پایین در طبقات بالا می باشد تا موجب آزار و اذیت ساکنین ساختمان نشود و به طوری نامحسوس عمل کند.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

الکتروپمپ هایی که در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند، برای آبرسانی به واحدهای ساختمان می بایست روشن شده و پس از انجام آبرسانی مورد نیاز مصرف کننده و بستن شیر آب، پمپ آب نیز خاموش می شود. اما گاها شاهد این هستیم که پمپ آب بیش از حد روشن و خاموش می شود. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

یکی از مسائلی که ساکنین یک مجتمع مسکونی ممکن است با آن روبرو شوند، صدای زیاد پمپ است. برای حل این مشکل، ابتدا به ساکن می بایست علت صدای زیاد پمپ را جستجو کرد تا راه حل های کارا و مفید در جهت بهبود این مشکل، اتخاذ و به مرحله انجام برسند. در این مقاله به بررسی روش های کاهش صدای پمپ خواهیم پرداخت. لطفا با ما همراه باشید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

زمانی که مخزن پمپ نصب می گردد میزان فشار باد نیز تنظیم خواهد شد. تنظیم مخزن تحت فشار توسط یک فشارسنج اتفاق می افتد. منبع تحت فشار که به آن منبع انبساط یا اسم هایی نظیر Pressure Vessel و Expansion Tank هم گفته می شود. به منظور افزایش فشار آب و کمک به پمپ آب برای جلوگیری از روشن و خاموش شدن مکرر آن، به همراه گیج فشارسنج، کلید اتوماتیک یا ست کنترل و پنج راهی بر روی پمپ نصب می شود.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

پمپ کف کش از جمله پمپ های مستغرق است که ست کنترل آن نمی تواند به شکل مستغرق نصب شود. بنابراین، نصب ست کنترل پمپ کف کش باید در محلی به دور از رطوبت باشد. ست کنترل که با نام Automatic Pump Control نیز شناخته می شود، از جمله تجهیزات مهمی است که بر روی پمپ آب نصب شده و ضمن کنترل فشار آب خروجی از پمپ، کنترل روشن و خاموش شدن آن را نیز بر عهده دارد.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

موتور پمپ (موتور آب) ارتفاع بالا به موتور پمپ هایی گفته می شود که توانایی ایجاد میزان ارتفاع آبرسانی بیشتری نسبت به موتور پمپ های معمولی، دارند. در این مقاله به بررسی این نوع پمپ ها و تفاوت های آنها با نمونه های مشابه اما ارتفاع پایین، می پردازیم.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

درجه حفاظت IP یک الکتروپمپ مشخصه‌ های استاندارد برای تعیین سطح مقاومت آن در برابر ورود آب، گرد و غبار و همچنین ضربه است. درجه حفاظت (IP) برای الکتروپمپ بسیار حائز اهمیت است. زیرا الکتروپمپ‌ ها در بسیاری از صنایع و کاربردها به کار می ‌روند و باید در شرایط سخت و نامساعد همچون محیط‌ های خشک، مرطوب، گردآلود و دیگر محیط ها، به خوبی عمل کنند. به همین دلیل تولیدکنندگان پمپ‌ ها باید انواع پمپ را با درجات حفاظتی مختلف تولید کرده تا علاوه بر عملکرد بهینه، ایمنی کاربران را نیز تضمین کنند.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

پمپ ها ممکن است بعد از مدت زمان نامشخصی که مورد استفاده قرار می گیرند، با مشکلاتی مواجه شوند که کشف و حل آنها بسیار ضروری است. یکی از مشکلات رایج در پمپ ها نشتی آنها می باشد. در این مقاله سعی داریم به دلایل بروز نشتی در پمپ و ارائه راه حل های کاربردی در جهت رفع این مشکل بپردازیم، با ما همراه باشید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید
پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید