دلایل تغییر رنگ تصویر دوربین های مدار بسته و راه حل رفع آن

دلایل تغییر رنگ تصویر دوربین های مدار بسته و راه حل رفع آن

امروزه دوربین های مداربسته جز جدانشدنی تجهیزات امنیتی هستند. از این رو داده های ثبت شده با این تجهیزات می توانند در موارد حساس و مختلف مورد ارزیابی قرار گیرند به همین دلیل کیفیت تصاویر ثبت شده به شدت حائز اهمیت است. رنگ تصویر در دوربین های مداربسته باید به رنگ طبیعی باشد. اما گاها به دلایل مختلف رنگ تصویر تغییر کرده و چالش ایجاد می کند. این تغییر رنگ می تواند به صورت رنگ های سیاه و سفید، بنفش، قرمز و غیره باشد.

امروزه دوربین های مداربسته جز جدانشدنی تجهیزات امنیتی هستند. از این رو داده های ثبت شده با این تجهیزات می توانند در موارد حساس و مختلف مورد ارزیابی قرار گیرند به همین دلیل کیفیت تصاویر ثبت شده به شدت حائز اهمیت است. رنگ تصویر در دوربین های مداربسته باید به رنگ طبیعی باشد. اما گاها به دلایل مختلف رنگ تصویر تغییر کرده و چالش ایجاد می کند. این تغییر رنگ می تواند به صورت رنگ های سیاه و سفید، بنفش، قرمز و غیره باشد. در این مقاله قصد داریم به رایج ترین دلایل تغییر رنگ تصویر دوربین مدار بسته بپردازیم و روش های حل این مشکل را بررسی نماییم. اگر تا انتهای مقاله همراه ما باشید باعث افتخار ماست.

دلایل تغییر رنگ تصویر دوربین های مداربسته و راه حل رفع آن

تغییر رنگ در تصاویر قابل ارائه دوربین های مداربسته در حالت های مختلفی اتفاق می افتد.

  • یکی از دلایل آشکار، نقص فنی یا مشکل برق می تواند باشد که حتما باید به صورت دوره ای اتصالات برق دوربین مدار بسته چک و کنترل شود. زیرا وجود اختلالات برق می تواند موجب تغییر رنگ تصاویر قابل ارائه دوربین شود.
  • اختلال در عملکرد فیلتر برش IR می تواند باعث ایجاد رنگ های صورتی، بنفش، قرمز یا حتی سیاه و سفید شود. برای رفع این مشکل نیاز به تعمیر، جابجایی یا تعویض فیلتر IRCUT می باشد. اگر فیلتر IR جابجا شده باشد باید یک آهنربا را بالای لنز حرکت دهید تا در صورت گیر کردن فیلتر به جای اولیه خود برگردد.
  • مورد آخر، ممکن است فیلتر شکسته باشد که باید تعویض شود و در صورت سلامت ظاهری و اختلال در عملکرد باید تعمیر شود. در ادامه هرگونه تغییر در رنگ تصویر و دلایل آن را مطرح می کنیم.

تغییر رنگ تصویر دوربین های مداربسته

4 دلیل مهم تاری تصاویر در دوربین مداربسته
  • افت عملکردی و نقص در سنسور دوربین مداربسته
  • عدم تنظیم صحیح فوکوس یا زوم لنز دوربین
  • کاهش ولتاژ دوربین های مداربسته
  • تمیز نبودن سنسور تصویر دوربین مدار بسته

تاری تصاویر دوربین مداربسته

دلایل مهم قرمز شدن تصاویر دوربین مداربسته

گاهی اوقات این تغییر رنگ به صورت قرمز شدن تصویر ظاهر می شود که می تواند به دلایل زیر این اتفاق رخ دهد.

  • قطعی اینترنت: حتما بررسی کنید که اینترنت وصل باشد زیرا قطع شدن شبکه اینترنت می تواند باعث ایجاد سایه قرمز رنگ بر روی تصویر گردد.
  • خرابی LCR دوربین: در صورت ایجاد مشکل در LCR، رنگ تصویر قرمز شده و نیازمند تعمیر یا تعویض LCR است.
  • خرابی CCD دوربین مداربسته: خرابی این قطعه سخت افزاری نیز از دیگر دلایل قرمزی تصویر است که برای رفع این مشکل باید CCD را عوض کرد.
  • خرابی کابل VGA: این کابل نقش انتقال تصویر از دستگاه ضبط به صفحه نمایش را به عهده دارد و در صورت خرابی باید مشکل آن رفع شود تا از قرمزشدن تصویر جلوگیری شود.
  • تغییر تنظیمات در دستگاه ضبط DVR یا NVR: بهم خوردن تنظیمات یا ایجاد نقص در برد این دو تجهیز می تواند مشکل آفرین شود و منجر به قرمزی تصویر گردد.

قرمزd تصاویر در دوربین مداربسته

  • تغییر تنظیمات مانیتور دوربین مداربسته: گاها با ایجاد تغییر رنگ نمایشگر مانیتور دوربین، تصاویر به صورت قرمز رنگ ظاهر می شوند و این امر نیازمند بررسی تنظیمات مربوط به مانیتور است.
  • قرارگیری مانیتور در یک میدان مغناطیسی: وجود یک قطعه آهنربایی در نزدیکی محل قرار گیری مانیتور دوربین، باعث ایجاد میدان مغناطیسی شده و تصویر قرمز رنگ دیده می شود. پس حتما اطراف مانیتور را به خوبی بررسی کنید.
  • اتصالی کابل ها: در صورت شل بودن یا وجود اتصالی در کابل های دوربین، تصویر به رنگ قرمز در مانیتور نمایش داده می شود. پس حتما به صورت مداوم این مسئله را بررسی کنید.
  • سنسور تصویر: ایجاد یک تصویر دیجیتالی در دوربین، از نور تابیده شده از شی به لنز و بازگشت آن به حسگر اتفاق میفتد. المان های مختلفی نظیر میزان روشنایی یا تاریکی، شدت و میزان رنگ در سنسور بررسی شده و سپس متعادل سازی رنگ بر حسب نور سفید و کنتراست آن صورت می گیرد و به صورت مستمر این فرایند تکرار می شود تا در نتیجه یک تصویر با رنگ و نور مناسب و در سطح خروجی سنسور ارائه شود، در صورت خرابی این سنسور ممکن است، تصویر قرمز شود.
  • وجود مشکلات نرم افزاری: باید به صورت دوره ای همه نرم افزارها اپدیت شوند تا خرابی به بار نیاید.

دلایل رایج سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مدار بسته
  • گاهی اوقات سیستم دوربین نظارتی مشابه سایر تجهیزات الکترونیکی دچار اختلال شده یا به اصطلاح هنگ می کند. این امر یکی از دلایل تغییر رنگ تصویر به سیاه و سفید می باشد.
  • روشن شدن نور اشعه مادون قرمز در زمان وجود نور کافی در محیط تحت پوشش دوربین، می تواند باعث تغییر رنگ به سیاه و سفید شود. اگر دوربین نصب شده در یک محدوده نسبتا تاریک قرار گرفته باشد، احتمالا در حالت دید شب تصاویر را ثبت می کند. به دلیل تاریک بودن منطقه تحت پوشش دوربین، IR LED دوربین در حالت شب قرار گرفته و موجب ارائه تصاویر سیاه و سفید می شود. پس بهتر است که نور محیط را تنظیم نموده و محل نصب دوربین را تغییر دهید و در یک مکان با نور مناسب قرار دهید.

سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته

  • از دیگر دلایل مهم این امر می تواند کثیفی لنز دوربین یا وجود گرد و غبار باشد. در فضاهای خارجی باید از کاور دروبین استفاده کرده یا مرتب لنز را تمیز کنید و در محیط های داخلی بهتر است درب و پنجره ها را ببندید یا از درب و پنجره دوجداره استفاده کرده تا مانع نفوذ گرد و خاک شوید.
  • بازتاب نور به سطح لنز دوربین و عدم تنظیم صحیح زاویه دید دوربین مداربسته، باعث ایجاد رنگ سیاه، سفید می شود و بهتر است دوربین به صورت صحیح نصب شود.
  • بهم ریختگی رنگ در سیستم DVR می تواند از دیگر دلایل برای سیاه سفید شدن تصویر باشد. اگر حالت تصویر از AHD به TVI تغییر کرده باشد، نیازمند تنظیم مجدد سیستم است.

بررسی دلایل بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته

تغییر رنگ تصویر به سمت بنفش می تواند دلایل متعددی داشته باشد که شامل موارد زیر است.

  • عدم تنظیمات صحیح دوربین یا دستگاه ضبط تصویر: برای رفع این مشکل باید تنظیمات ریست شده و در حالت پیش فرض قرار گیرد.
  • آپدیت نبودن نرم افزار سیستم دوربین مدار بسته: باید از جدیدترین ورژن نرم افزار در زمان ثبت تصاویر استفاده شود.
  • نصب دوربین مدار بسته در یک منطقه سرد: سرد شدن بیش از حد هوای محیطی که دوربین در آن نصب شده باعث اختلال در عملکرد فیلتر IR CUT (نوعی فیلتر رنگی برای مسدود کردن نور مادون قرمز) شده و رنگ تصویر بنفش می شود.

  • ایجاد ضربه یا شکستگی در فیلتری یا گیر کردن آن: در این حالت های ذکر شده، رنگ تصویر به سمت صورتی یا بنفش متمایل می شود. برای جابجایی فیلتر باید یک آهنربای قدرتمند را در لنز دوربین قرار دهید تا بتوانید براحتی آن را جابجا کنید.
  • مشکل منبع تغذیه در دوربین مدار بسته: برای رفع این مشکل، توصیه می شود برای مدت زمان کوتاهی منبع تغذیه را خاموش کرده و دوباره روشن کنید. اگر دوربین شما باتری خور است، باتری دستگاه را خارج کرده و مجددا دوربین را راه اندازی کنید.
  • خاموش و روشن نمودن برد LED IR: ابتدا چراغ های LED  را با دست خاموش کنید یا دوربین را باز کرده و کابل را از برد IR جدا کنید و بعد از مدت زمان کوتاهی مجددا LED ها را روشن کنید. گاهی باید این فرایند را چند مرتبه تکرار کنید تا به صورت صحیح عمل کند.

5 راه حل کلی برای جلوگیری از تغییر رنگ دوربین مداربسته

  • بررسی و اصلاح تنظیمات نور سفید
  • ریست کردن و تنطیم مجدد سیستم دوربین مدار بسته
  • ریست فکتوری دوربین مدار بسته
  • خاموش و روشن کردن دوربین
  • تمیز کردن بخش داخلی و لنز دوربین
  • انتخاب محل نصب مناسب و صحیح
  • بررسی دمای محیط

نتیجه گیری

کاربران عزیز بسیار سپاسگذاریم که تا انتهای مقاله همراهمان بودید. در این مقاله در خصوص علل رایج تغییر رنگ تصاویر قابل ارائه دوربین مدار بسته سخن به میان آمد و تغییرات رنگ در حالت های مختلف و راه حل رفع این مشکل را بررسی کردیم. امید است ارائه این مطالب برای شما مفید واقع شود. در صورت تمایل می توانید برای جلوگیری از ثبت تصاویر بی کیفیت ناشی از زیاد بودن نور محیط، به مقاله دوربین مداربسته ضد نور چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است، مراجعه نمایید.

پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

6 مرداد , 1403 بیشتر بخوانید