بوتیل استات چیست؟

بوتیل استات چیست؟

بوتیل استات یا n-بوتیل استات، بوتیل اتانوات، نرمال بوتیل استات یک استر حاصل از استریفیکاسیون می باشد. در واقع بوتیل استات حاصل فرایند استری شدن بوتانول و ایزومر های بوتانول (ایزو بوتانول، 2-بوتانول، ترشیو بوتانول) می باشد. اگر شما هم قصد خرید بوتیل استات را دارید اولین قدم آشنایی با این ماده است، برای آشنایی با بوتیل استات و شناخت آن با توجه به نوع کاربری به صفحه هایپر صنعت فامکو مراجعه نمایید.

بوتیل استات به عنوان یک حلال در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به معرفی و شناسایی مشخصات فنی بوتیل استات می پردازد همچنین در مورد خواص و فرایند های تولید آن بحث شده است و کاربردهای آن را بیان می کنیم.

ساختار بوتیل استات

معرفی بوتیل استات

بوتیل استات یا n-بوتیل استات، بوتیل اتانوات، نرمال بوتیل استات یک استر حاصل از استریفیکاسیون (فرایندی که طی آن یک الکل در حضور مقدار کمی از یک کاتالیزور قوی که معمولا یک اسید معدنی قوی می باشد با یک اسید آلی واکنش داده و تولید استر می کند) می باشد. در واقع بوتیل استات حاصل فرایند استری شدن بوتانول و ایزومر های بوتانول (ایزو بوتانول، 2-بوتانول، ترشیو بوتانول) می باشد.

این ترکیب آلی در تولید لاک ها و اسانس های میوه به عنوان حلال مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب می تواند انواع رزین ها را به خوبی در خود حل کند به این منظور در تولید محصولات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی بوتیل استات

خواص فیزیکی و شیمیایی بوتیل استات

بوتیل استات مایعی شفاف و بی رنگ است. دارای فرمول شیمیایی C6H12O2 با جرم مولی 116.16 gr/mol می باشد. این ترکیب به شدت اشتعال پذیر بوده به صورتی که دمای اشتعال آن 24 درجه سانتیگراد می باشد و نقطه جوش آن 126 درجه سانتیگراد ونقطه ذوب آن 78- درجه سانتی گراد می باشد. چگالی آن 882kg/m3 بوده که از چگالی آب کم تر است. این ترکیب انحلال پذیری پایینی در آب دارد ولی در حلال های آلی به خوبی حل می شود. بوتیل استات دارای بویی شبیه به بوی موز و سیب است.

فرایند تولید بوتیل استات

عمده ترین روش تولید تجاری بوتیل استات طی فرایند استری شدن نرمال بوتانول در واکنش با یک کربوکسیلیک اسید است.در صورتی که سایر ایزومر های بوتانول در واکنش استری شدن حضور داشته باشند ایزومر های بوتیل استات تولید خواهند شد.واکنش استری شدن یک واکنش تعادلی است که به صورت رفت و برگشتی در شرایط ویژه دمایی انجام می شوند.استرها دارای فرمول مولکولی R-CO-OH می باشند.استر در واقع یک اتر اسید می باشد.در مواردی استر را اتوسل نیز می نامند که به معنی نمک فرار می باشد.استر ها به صورت طبیعی در بسیاری از میوه ها وگل ها وجود دارند که بوی خوشایند و مطبوع آن ها به خاطر وجود این استر ها می باشد در واقع استر ها معطر هستند به عنوان مثال بوی موز مربوط به استات ایزو پنتیل و بوی سیب مربوط به والرات ایزوپنتیل می باشد.

فرم کلی واکنش استری شدن

سرعت واکنش استری شدن بسیار پایین است به این منظور از یک اسید معدنی قوی به عنوان کاتالیزور که معمولا سولفوریک اسید می باشد استفاده می کنند به گونه ای که اگر از کاتالیزور استفاده نشود ممکن است واکنش تعادلی استری شدن حتی در دماهای بالا نیز هفته ها طول بکشد. در واکنش استری شدن آب نیز به عنوان محصول جانبی تشکیل می شود که حاصل ترکیب H از مولکول الکل و OH از مولکول اسید می باشد.

فرم کلی واکنش استری شدن

اثر دما بر واکنش استری شدن

تغییر دمای واکنش استری شدن ناچیز می باشد به این دلیل افزایش یاکاهش دما تاثیری در جابجایی تعادل استری شدن ندارد اما چون افزایش دما باعث افزایش سرعت واکنش می شود در نتیجه سرعت واکنش رفت و برگشت افزایش می یابد پس زمان رسیدن به تعادل کاهش می یابد. پس تاثیر افزایش دما بر واکنش تعادلی استری شدن فقط کاهش زمان رسیدن به تعادل می باشد.

C4H9OH + CH3COOH-> CH3COOC3H9 + H2O

آب + بوتیل استات <- استیک اسید + نرمال بوتانول

این واکنش در یک راکتور و در حضور کاتالیزور انجام می شود.در انتهای این فرایند (تقطیر اولیه) آب از استر جدا می شود.در این مرحله استر تولید شده هنوز دارای الکل و کاتالیزور اضافی می باشد.برای جداسازی و خالص سازی،میزان اسید موجود را با استفاده از کربنات سدیم قلیایی خنثی نموده و با مقداری آب شستشو داده می شود.در مخزن خنثی سازی با توجه به تشکیل مایع دوفازی از قسمت زیر مخزن آب جداسازی شده و قسمت بالایی که شامل استر می باشد به داخل برج تقطیر منتقل شده عملیات خالص سازی با خلوص بالا انجام می شود.

کاربردهای بوتیل استات

  • بوتیل استات دارای حلالیت بسیار خوبی می باشد که باعث شده اس از آن به عنوان حلال برای رزین های خنثی کننده نرم کننده ها، چربی، پلی استایرن، پلی وینیل کلراید و غیره استفاده شود. همچنین از این ترکیب در تولید انواع رنگ های ساختمانی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات دارویی استفاده می شود.
  • از این ترکیب به عنوان ماده افزودنی به گازوئیل جهت بهسوزی موتور وسایل نقلیه استفاده می شود.
  • به عنوان رقیق کننده جوهر در تولید رنگ ها
  • قابل استفاده در صنعت تولید مواد شوینده 
  • صنعت چرم سازی
  • صنعت شیشه های نشکن
  • صنعت ساخت عطرها و ادکلن
  • صنعت خودرو سازی

نتیجه گیری

در این مقاله خواندیم که بوتیل استات یک ترکیب با انحلال پذیری پایین در آب است ولی در حلال های آلی می تواند به خوبی حل شود. این ماده بویی بسیار خوب دارد که یاد اور بوی موز و سیب است. با توجه به اینکه این ماده دارای رشد چشمگیری در بخش صنعتی مانند چرم سازی، ادکلن و عطر، خودرو سایزی و غیره در طی این سال ها بوده و با توجه به روند عرضه این محصول در آینده شاهد رونق خوبی در بازار خواهیم بود. 

پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

محصولات قابل تولید با دستگاه تزریق پلاستیک صنعت رنگ، صنایع نظامی، صنایع ارتباطی، صنایع هوایی، صنعت راهسازی و شهرسازی، صنعت ساختمان، لوازم تزئینی، صنعت باغبانی و کشاورزی، صنعت خودرو و ...

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید