دی اتیلن گلیکول چیست؟

دی اتیلن گلیکول چیست؟

این مقاله حاوی اطلاعات مفید و جامعی جهت آشنایی با دی اتیلن گلیکول می باشد. در این بخش با تعاریف و مشخصات دی اتیلن گلیکول آشنا می شویم همچنین فرایندهای تولید این ماده مورد بررسی قرار گرفته و کاربردهای آن در صنعت شناسایی شده اند. دی اتیلن گلیکول به عنوان یک محصول جانبی از فرایند تولید مونو اتیلن گلایکول حاصل می شود که هم خانواده مونو اتیلن گلایکول می باشد اما از نظر نقطه جوش، ویسکوزیته و چگالی، دی اتیلن گلایکول در نقطه بالاتری قرار دارد.

این مقاله حاوی اطلاعات مفید و جامعی جهت آشنایی با دی اتیلن گلیکول می باشد. در این بخش با تعاریف و مشخصات دی اتیلن گلیکول آشنا می شویم همچنین فرایندهای تولید این ماده مورد بررسی قرار گرفته و کاربردهای آن در صنعت شناسایی شده اند.

دی اتیلن گلیکول چیست؟

دی اتیلن گلیکول (DEG) یک ترکیب آلی با دو گروه اتیلن از خانواده گلایکول ها می باشد. این ماده بدون رنگ و بو می باشد که در دمای اتاق مایع است و به عنوان یک حلال صنعتی شناخته می شود.

دی اتیلن گلیکول

خواص فیزیکی و شیمیایی

دی اتیلن گلیکول (DEG) دارای قدرت انحلال پذیری خوبی می باشد به صورتی که می تواند هم در آب و هم در حلال های آلی حل شود. دانسیته این ماده 117.1 گرم بر سانتیمتر مکعب بوده و دارای نقطه ذوب -10 درجه سانتیگراد و نقطه جوش 245.8درجهسانتی گراد می باشد. این ماده در دمای 227 درجه سانتیگراد دچار خود اشتعالی می شود و نقطه اشتعال آن در حضور عوامل حرارتی، 124 درجه سانتیگراد است. DEG به عنوان یک واکنش دهنده می تواند در تولید رزین های پلی استری نقش داشته باشد و جاذب خوبی برای رطوبت می باشد. این ترکیب همچنین قادر است که در دماهای پایین و زیر صفر نیز ویسکوزیته خود را حفظ کند.

فرایند تولید دی اتیلن گلایکول

دی اتیلن گلیکول محصول جانبی تولید مونو اتیلن گلایکول می باشد، یعنی در فرایند تولید مونو اتیلن گلایکول به عنوان یک محصول جانبی تولید می شود. پس تولید دی اتیلن گلایکول به تولید مونو اتیلن گلایکول وابسته است. در ادامه به بررسی فرایند تولید مونو اتیلن گلایکول می پردازیم. در حال حاضر تکنولوژی های زیادی برای تولید دی اتیلن گلایکول وجود دارد که عبارت اند از:

  • روش هیدراتاسیون معمولی اتیلن اکساید (conventional EO hydration)
  • روش هیدراتاسیون انتخابی اتیلن اکساید (selective EO hydration)
  • روش داو (METEOR DOW trademark)
  • روش امگا شل (OMEGA shell)
  • Bio-ethanol-Ethylene-EO
  • Glycerin/Sorbitol Hydrogenolysis (این روش در مراحل اولیه توسعه است.)
  • روش تولید مستقیم مونو اتیلن گلایکول از سنتز گاز (Coal based oxalate ester)

فرمول شیمیایی دی اتیلن گلیکول

مقایسه روش های مختلف تولید دی اتیلن گلایکول

  • در روش اول مقدار زیادی دی اتیلن گلایکول و تری اتیلن گلایکول تولید می شود.
  • در روش دوم مقدار مونو اتیلن تولیدی بیشتر است.
  • روش های 1 تا 4 از طریق هیدراتاسیون اتیلن اکساید انجام می شوند.
  • روش هیدراتاسیون معمولی اتیلن اکساید برای تولید مونو اتیلن گلایکول همچنان بیشترین ظرفیت تولید جهانی را به خود اختصاص داده است که بیشترین مقدار دی اتیلن گلایکول تولیدی نیز این روش می باشد.

کاربردهای دی اتیلن گلایکول

  • دی اتیلن گلایکول به عنوان یک ماده حد واسط شیمیایی در واکنش تولید رزین های پلی استر غیر اشباع و نرم کننده ها استفاده می شود.
  • خاصیت رطوبت گیری این ماده باعث شده است که در صنعت تولید تنباکو، تصفیه کاغذ، چوب پنبه، چسب و غیره مورد استفاده قرار گیرد.
  • از این ترکیب در فرمولاسیون محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود.
  • در صنعت خودروسازی در تولید ضد یخ، مایعات ترمز هیدرولیک و غیره استفاده می شود.
  • به عنوان مایع یخ زدای هواپیما استفاده می شود.
  • ماده کمکی خرد کننده سیمان است.
  • ماده اولیه در تولید پلاستی سایزرها می باشد.
  • در صنایع نساجی به عنوان حلال رنگ نساجی و روان کننده کاربرد دارد.
  • به عنوان حلال انتخابی در پالایش نفت قابل استفاده است.

ساختار مولکولی دی اتیلن گلیکول

نتیجه گیری

دی اتیلن گلیکول به عنوان یک محصول جانبی از فرایند تولید مونو اتیلن گلایکول حاصل می شود که هم خانواده مونو اتیلن گلایکول می باشد اما از نظر نقطه جوش، ویسکوزیته و چگالی، دی اتیلن گلایکول در نقطه بالاتری قرار دارد. بنابراین اطلاعات شما می توانید با در نظر گرفتن صنعتی که در آن تمایل و نیاز به استفاده از این حلال صنعتی را دارید، انتخاب مناسبی داشته باشید.

پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

محصولات قابل تولید با دستگاه تزریق پلاستیک صنعت رنگ، صنایع نظامی، صنایع ارتباطی، صنایع هوایی، صنعت راهسازی و شهرسازی، صنعت ساختمان، لوازم تزئینی، صنعت باغبانی و کشاورزی، صنعت خودرو و ...

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

10 تیر , 1403 بیشتر بخوانید