نحوه عملکرد کولر گازی

نحوه عملکرد کولر گازی

کولر گازی موثرترین تجهیزی است که برای سیستم خنک سازی در فصل تابستان استفاده می شود. انواع کولر گازی در بازار وجود دارد که برای مصارف گوناگون استفاده می شود. در این مقاله درباره نحوه کارکرد کولر گازی توضیحاتی را بیان خواهیم کرد. توصیه می شود همراه ما باشید.

کولر گازی موثرترین تجهیزی است که برای سیستم خنک سازی در فصل تابستان استفاده می شود. انواع کولر گازی در بازار وجود دارد که برای مصارف گوناگون استفاده می شود. در این مقاله درباره نحوه کارکرد کولر گازی توضیحاتی را بیان خواهیم کرد. توصیه می شود همراه ما باشید.

نحوه عملکرد کولر گازی

در حال حاضر کولرگازی ها جای سایر سیستم های خنک کننده همانند پنکه یا کولر آبی ها را گرفته اند. این سیستم ها علاوه بر خنک کردن هوا، مقدار رطوبت و دمای محیط را نیز تنظیم می کنند. اساس کار کولر گازی بر پایه گاز مبرد می باشد. روش کار این دستگاه این گونه است که هوای داخل محیط را گرفته و بعد از خنک کردن، آن را به محیط برمی گرداند. باید اول از همه بدانیم که کولر گازی چه اجزایی دارد و هر یک چه کاری را انجام می دهد.

عملکرد کولر گازی

اجزا و قطعات کولر گازی

  • کمپرسور: این موتور الکتریکی گاز مبرد را فشرده می کند که سبب افزایش فشار و دمای گاز می شود.
  • کندانسور: گرمای گاز فشرده شده توسط این مبدل حرارتی به بیرون می رود. خنک شدن گاز و تبدیل آن به مایع توسط این بخش انجام می گیرد.
  • شیر انبساط: قسمتی که جریان گاز را به سمت اواپراتور هدایت می کند وظیفه این بخش است. این کار کاهش فشار گاز را به دنبال دارد.
  • اواپراتور: گرمای محیط توسط این قسمت به گاز خنک شده منتقل می شود. این کار باعث می شود تا گاز تبدیل شده به مایع بار دیگر گرم شود و به ماهیت اصلی خود یعنی به گاز تبدیل شود.

مراحل کارکرد کولر گازی به زبان ساده

طرز کار کولر گازی این طور است که هوای گرم محیط را گرفته و هوای مطبوع را به محیط می دهد. البته این عمل به این سادگی که بیان کردیم نیست. در ادامه به شکل کامل تری توضیح می دهیم:

  1. اواپراتور که در بخش داخل کولر است با موتوری که دارد هوای گرم اتاق را به سمت خود می کشاند. این هوا طی حرکت به سمت اواپراتور به شکل مایع در می آید.
  2. با وجود شبکه آلومینیومی که درون آن سیم های مسی قرار دارند، هوای گرم از آنجا عبور کرده و خنک می شود.
  3. حال مایع مبرد با خنک شدن شبکه آلومینیومی گرم شده و باعث بالا رفتن دمای آن می گردد.
  4. مبرد توسط لوله های مسی به سمت کمپرسور حرکت می کند.
  5. کمپرسور با فشرده سازی مبرد باعث بالا رفتن فشار و دمای آن می شود.
  6. بعد از این مرحله مبرد فشرده شده به سمت کندانسور رفته و در آنجا دمای پایین تری پیدا می کند.
  7. در مرحله آخر مبرد خنک می شود و بعد از پایین آمدن دما مجددا به مایع تبدیل شده و هوای خنک وارد محیط می گردد.

این توضیحات درباره کارکرد اسپلیت و کولرگازی به شکل ساده بود. کولر گازی ها در انواع مختلفی ساخته می شود که ممکن است عملکرد هریک با دیگری متفاوت باشد.

مراحل کارکرد کولر گازی به زبان ساده

عملکرد کولر گازی پرتابل

این مدل دستگاه بر خلاف اسپیلت که دارای دو قسمت می باشد، همه اجزای آن درون یک دستگاه جمع شده است، این کولر دارای دو موتور اصلی است. موتوری که در بالای دستگاه قرار داشته و هوای سرد را به داخل هدایت می کند و موتور دیگر که در پایین دستگاه است که گرمای جذب شده را به بیرون می دهد. توجه داشته باشید هنگام نصب کولرگازی پرتال حتما خروجی آن به بیرون باشد.

نحوه کارکرد کولر گازی پرتابل بدون شباهت به سایر انواع کولر گازی ها نیست. به این صورت که دیگر در این دستگاه نیازی به لوله های مسی نیست. زمانی که گاز خنک کننده گرمای هوا را به کمپرسور می دهد این گرما به کندانسور منتقل شده و خنک می شود.

نحوه کارکرد کولر گازی ایستاده

روند عملکرد این دستگاه ها همانند کولر گازی های دیواری می باشد. یونیت داخلی این دستگاه ها به شکل ایستاده در محیط قرار می گیرد. تنها تفاوت آنها در کل ظاهریشان می باشد. از کولر گازی ایستاده به دلیل ظرفیت بالا برای مراکز تجاری، مساجد و غیره استفاده می شود.

کارکرد کولر گازی پنجره ای

کولر گاری پنجره ای از دسته کولر گای های اقتصادی است که حتما باید لبه پنجره با بین دیوار با محیط نصب گردد.

  1. توسط قسمت جلویی، هوای گرم به بیرون مکش پیدا می کند.
  2. این هوا از بخش آلومینیومی عبور کرده و خنک می گردد.
  3. کولر هوایی را که خنک شده است را به محیط داخلی می دهد.
  4. گاز مبرد به بخش پشتی دستگاه منتقل شده و برای افزایش فشار و دما وارد کمپرسور می شود.
  5. مبرد با عبور کردن از کویل و لوله های مسی خنک می گردد و زمانی که خنک شد به بخش داخلی باز گشته و محیط را خنک می نماید.

چه نکاتی را باید در استفاده از کولر گازی رعایت کرد؟

کولر گازی ها سیستم های تهویه مطبوع بسیار مناسبی در فصل گرما می باشند. برای آن که عمکلرد و طول عمر بهتری داشته باشند بهتر است نحوه نگهداری کولر گازی را جدی بگیرید.

نتیجه گیری

از اسپلیت ها برای خنک کردن محیط هوا مانند ادارات، منازل و غیره استفاده می کند. در این مقاله درباره اجزا و عملکرد کولر گازی صحبت کرده ایم. اگر در استفاده، کولر گازیتان دچار مشکل شده عیب یابی کولر گازی را بخوانید.

مقالات مرتبط

نحوه نصب کولر گازی پرتابل باید به درستی و صحیح انجام گیرد. برای این کار باید ابتدا آموزش های لازم داده شود یا حتی می توان از تکنسین های ماهر در این زمینه کمک گرفت. در این مقاله درباره مراحل نصب و نکات طلایی مربوط به کولر گازی پرتابل توضیحات کاملی داده ایم. همراه ما باشید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

همانطور که می دانید، کولر گازی ایستاده همانند کولر گازی دیواری به صورت دو تکه ارائه می شود اما در نحوه نصب کمی با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

شناختن قطعات داخلی کولر گازی برای کسانی که از این دستگاه تهویه مطبوع استفاده می کنند امری بسیار ضرروی است زیرا با شناخت قطعات این محصول در صورت بروز مشکل می توان به راحتی عیب یابی و قطعه مورد نظر را را تعمیر یا تعویض نمود. هدف این مقاله آگاهی شما عزیزان از بخش های الکتریکی و مکانیکی می باشد همچنین با هر قطعه در یونت خارجی و داخلی اسپلیت ها هم آشنا می شوید.

10 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

تمیز کردن کولر گازی در دراز مدت به طور مستمر از جمله کارهایی است که به بهتر کردن نحوه عملکرد کولر گازی کمک می کند. کولر گازی دارای بخش هایی است که اگر دچار کثیفی یا آلودگی باشند، روند سرمادهی یا گرمادهی کولر گازی را مختل می کنند.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

سرویس های دوره ای در دستگاه های برقی همانند کولر گازی که امروزه قیمت گران تری نیز به خود اختصاص داده اند، می تواند از بروز یکسری از مشکلات جلوگیری نماید. این سرویس ها باعث می شود تا عملکرد دستگاه شما در بهینه ترین حالت خود باشد.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

کولرهای گازی را می توان در مکان های مختلف استفاده کرد. کاربرد این کولرها با توجه به دو تکه یا یک تکه بودن و نوع کمپرسور مشخص می شود که در این مقاله به بررسی کاربردهای کولر گازی به تفکیک فضا می پردازیم، با ما همراه باشید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

نحوه نگهداری کولر گازی در قدم دوم قرار دارد و تمامی افرادی که بهترین کولر گازی را برای فضای مورد نظر خود تهیه کرده اند، پس یک دوره استفاده اقدام به بررسی نکات نگهداری این محصول می کنند. کولر گازی هم یک سیستم مکانیکی بوده که برای عملکرد بهتر باید نکاتی را برای نگهداری و مراقبت از آن رعایت کرد که در این مقاله به همین موضوع پرداخته شده است.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

با توجه به این مورد که در سال های گذشته در ایران شاهد افزایش دما در فصل تابستان بوده ایم، زندگی کردن در یک محیط با تهویه مناسب مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است که تمامی این مباحث در گرو انتخاب بهترین کولر گازی با ظرفیت هوادهی مناسب است.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

محل نصب کولر گازی یکی از مهمترین مواردی است که پس از خرید کولر گازی باید به آن توجه کنید، زیرا اگر بهترین کولر گازی را هم خریداری نمایید اما جایگاه درستی برای نصب آن در نظر نگیرید ممکن است در نحوه عملکرد کولر گازی و طول عمر مفید اسپلیت تاثیر مخربی داشته باشد که به همین دلیل ما در مقاله بهترین مکان برای نصب کولر گازی را بررسی می کنیم، با ما همراه باشید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

آبریزی یا نشت آب کولر به داخل خانه یکی از مشکلات شایعی است که بیشتر در فصل تابستان اتفاق می افتد. این نشت آب از جلوی پنل دو تکه است. مشکل نشتی آب اسپلیت یا کولر گازی باید خیلی زود برظرف شود چرا که اگر تعللی صورت بگیرد موجب خساراتی همچون ریختن گچ دیوار یا خراب شدن کاغذ دیواری می گردد. در این مقاله قصد داریم درباره دلایل آبریزی کولر گازی توضیحاتی را ارائه کنیم که پیشنهاد می شود همراه ما باشید.

10 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید
پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید