قطعات کولر گازی

قطعات کولر گازی

شناختن قطعات داخلی کولر گازی برای کسانی که از این دستگاه تهویه مطبوع استفاده می کنند امری بسیار ضرروی است زیرا با شناخت قطعات این محصول در صورت بروز مشکل می توان به راحتی عیب یابی و قطعه مورد نظر را را تعمیر یا تعویض نمود. هدف این مقاله آگاهی شما عزیزان از بخش های الکتریکی و مکانیکی می باشد همچنین با هر قطعه در یونت خارجی و داخلی اسپلیت ها هم آشنا می شوید.

شناختن قطعات داخلی کولر گازی برای کسانی که از این دستگاه تهویه مطبوع استفاده می کنند امری بسیار ضرروی است زیرا با شناخت قطعات این محصول در صورت بروز مشکل می توان به راحتی عیب یابی و قطعه مورد نظر را تعمیر یا تعویض نمود. هدف این مقاله آگاهی شما عزیزان از بخش های الکتریکی و مکانیکی می باشد همچنین با هر قطعه در یونت خارجی و داخلی اسپلیت ها هم آشنا می شوید.

قطعات کولر گازی

اجزای کولر گازی را می توان به روش های مختلف شرح داد در ابتدای مقاله به تفکیک قطعات مکانیکی و الکتریکی کولر گازی اسپلیت می پردازیم.

قطعات مکانیکی کولر گازی

از قطعات بسیار مهم کولرگازی می توان به اجزای مکانیکی آن اشاره کرد که در صورت عدم کارکرد صحیح آنها طول عمر دستگاه کمتر خواهد شد پس به صورت دوره ای به سرویس کولر گازی مخصوصا بخش مکانیکی آن بپردازید.

کمپرسور کولر گازی

کمپرسور که به آن موتور کولر گازی هم می گویند یک بخش بسیار مهم و حیاتی این دستگاه می باشد. کمپرسور تبرید که مناسب کولرهای گازی می باشد، گاز کم فشار و کم دما را از اواپراتور گرفته و به گاز پر فشار و با دمای بالا تبدیل و جابجا می کند. کمپرسورهای کولر گازی در سه نوع روتاری، پیستونی و اسکرال ساخته شده اند.

  • کمپرسور روتاری: در کمپرسور روتاری یا دورانی یک محفظه برای فشرده سازی گاز و یک محفظه برای مکش گاز در نظر گرفته شده است. در این نوع کمپرسور چرخه سرما سازی به صورت پی در پی ادامه دارد.
  • کمپرسور پیستونی: این کمپرسور پیستونی با استفاده از یک پیستون افقی و ورودی و خروجی های مشخص کار فشرده سازی گاز مبرد را انجام می دهد. عملکرد آن مشابه روتاری بوده اما دارای اجزای زیادی می باشد که همین امر موجب شده نسبت به کمپرسور روتاری زودتر خراب شود.
  • کمپرسور اسکرال: این کمپرسور نسبت به سایر کمپرسورهایی که در کولر گازی استفاده می شود بهینه تر بوده و مشابه به نوع روتاری دارد. در کمپرسور اسکرال با استفاده از دو مارپیچ حلزونی ثابت و متحرک کار فشرده سازی گاز انجام می شود.

کمپرسور کولر گازی

اواپراتور کولر گازی

اواپراتور کولر گازی را می توان یک مبدل حرارتی دانست. گاز مبرد در لوله های مسی اواپراتور جریان دارد، به نوعی این قطعه در دو حالت سرمایش و گرمایش به ترتیب جهت خنک سازی و دفع گرما تعبیه شده است.

اواپراتور کولر گازی

کندانسور کولر گازی

کندانسور ورودی خود، یعنی گاز مبرد را از کمپرسور گرفته و با استفاده از فن و کویل هایی که دارد گاز رابه حالت مایع در می آورد.

کندانسور کولر گازی

فیلتر هوا کولر گازی

فیلتر هوا در کولر گازی نقش بسزایی دارد زیرا این قطعه با جلوگیری از ورود گرد و غبار از سایر تجهیزات کولر گازی محافظت کرده و همچنین از آلوده شدن هوای داخل محیط جلوگیری می کند.

فیلتر هوا کولر گازی

سینی زیر کولر گازی

سینی کولرگازی در واقع به نوعی نگهدارنده کولر گازی می باشد. این قطعه دارای انواع مختلفی می باشد که شامل براکت یا سینی ساده، قابل تنظیم و تنظیم تراز است. سینی زیر کولر گازی پشت کولر و روی دیوار نصب می گردد.

شیر انبساط کولر گازی

شیر انبساط از ابتدای اواپراتور تا کندانسور کشیده شده است. این قطعه وظیفه به تعادل رساندن حرارت بالای مبرد قبل از ورود به سیستم تبادل اواپراتور را بر عهده دارد.

قطعات الکتریکی کولر گازی

اجزای الکتریکی در کولر گازی اسپلیت وظیفه به حرکت درآوردن بخش های مکانیکی را بر عهده دارد این قطعات شامل برد الکتریکی، خازن و تابلو برق، فن، فیوز حرارتی اتوماتیک و سنسور دما می باشد البته در کولر گازی اینورتر دار برد اینورتر نیز اضافه می شود. لازم به ذکر است در برندهای مختلف ممکن است قطعات الکترونیکی با یکدیگر متفاوت باشند در این بخش به مهم ترین انها می پردازیم.

سنسور تنظیم دما کولر گازی

این سنسور دمای محیط را کنترل می کند، این قطعه بر روی اواپراتور نصب شده و با افزایش (در حالت گرمایش) یا کاهش دما (در حالت سرمایش) سنسور قطع شده و در صورت تغییر حالت در هر یک از وضعیت های گفته شده سنسوردوباره فعال می گردد.

سنسور تنظیم دما کولر گازی

برد الکتریکی کولر گازی

برد الکتریکی کولر گازی مهمترین بخش کولر گازی است که به اجزای دیگر فرمان اجرای انجام وظایف را می دهد. همچنین برد الکتریکی در صورت وقوع مشکل می تواند روند کار سایر بخش ها را مدیریت کند تا کمترین آسیب به دستگاه وارد شود.

الکتروموتور فن کولر گازی

این قطعه از کولر گازی به چرخش پروانه فن کمک کرده و سرعت آن را کنترل می نماید. پروانه فن، هوای سرد اواپراتور را به صورت نوسانی در محیط پخش میکند.

فیوز حرارتی کولر گازی

فیوز حرارتی در کولر گازی در هنگام نوسان و اضافه بار از تجهیزات محافظت می کند و مانع آسیب های جبران ناپذیر خواهد شد.

خازن کولر گازی

جهت افزایش سرعت و قدرت کمپرسور و راه اندازی موتور فن از این قطعه در کولرهای گازی اسپلیت استفاده می شود. در کولر گازی های اینورتر خازن حذف شده و برد اینورتر جایگزین آن شده است.

اجزای کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای و پرتابل به دلیل یکپارچه بودن تمامی قطعات در یک بخش قرار دارند که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

  1. پره های قابل تنظیم
  2. دمنده
  3. جداکننده بین دمنده و پنکه
  4. پنکه
  5. کمپرسور
  6. سیم پیچ کندانسور
  7. کویل اواپراتور
  8. فیلتر
  9. سنسور ترموستات
  10. محفظه جلویی
  11. پنل کنترل

اجزای کولر گازی پنجره ای

نتیجه گیری:

در این مقاله به بررسی قطعات کولر گازی اسپلیت و پنجره ای پرداخته ایم، اجزای کولر گازی می تواند با توجه به برند تولیدکننده و سایر امکانات متفاوت باشد که برای راهنمایی بیشتر می توانید از طریق کامنت همین صفحه سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

مقالات مرتبط

آیا تاکنون کولر گازی شما دچار یخ زدگی شده است؟ دلایل مختلفی منجر می شود که کولر گازی یا اسپلیت دچار یخ زدگی شود. در این مقاله قصد داریم مهم ترین علل این اتفاق را به صورت ریشه ای بررسی کرده تا بتوانید به راحتی آن را رفع نمایید.دلایل مختلفی می تواند منجر به یخ زدن کمپرسور کولر گازی شود که می توان ناشی از سرمای محیط یا سایر عوامل دیگر مانند مشکلات فنی زیر باشد.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

سرویس های دوره ای در دستگاه های برقی همانند کولر گازی که امروزه قیمت گران تری نیز به خود اختصاص داده اند، می تواند از بروز یکسری از مشکلات جلوگیری نماید. این سرویس ها باعث می شود تا عملکرد دستگاه شما در بهینه ترین حالت خود باشد.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

با گرم تر شدن هوا و شروع فصل تابستان یکی از متداول ترین تجهیزات گرمایشی که امروزه اکثر افراد استفاده می نمایند، کولر گازی می باشد. شاید برایتان پیش آمده باشد که اسپلیت منزل یا محل کارتان باد گرم بزند و هیچ گونه سرمایشی نداشته باشد. این مشکل به نشت کولر گازی و کمبود گاز مبرد مربوط می شود.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

کولرهای گازی را می توان در مکان های مختلف استفاده کرد. کاربرد این کولرها با توجه به دو تکه یا یک تکه بودن و نوع کمپرسور مشخص می شود که در این مقاله به بررسی کاربردهای کولر گازی به تفکیک فضا می پردازیم، با ما همراه باشید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

اکثر کسانی که کولرهای گازی را خریداری کرده اند تنها برای دو ویژگی اصلی این دستگاه، یعنی سرمایش یا گرمایش آن است، اما این درصورتی است که این دستگاه دارای مزایا و معایب مختلفی می باشد. اگر شما هم در مورد خرید یا عدم خرید این محصول شک دارید، ما در این مقاله به شما کمک می کنیم تصمیم خود را برای خرید این محصول نهایی کنید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

نحوه نگهداری کولر گازی در قدم دوم قرار دارد و تمامی افرادی که بهترین کولر گازی را برای فضای مورد نظر خود تهیه کرده اند، پس یک دوره استفاده اقدام به بررسی نکات نگهداری این محصول می کنند. کولر گازی هم یک سیستم مکانیکی بوده که برای عملکرد بهتر باید نکاتی را برای نگهداری و مراقبت از آن رعایت کرد که در این مقاله به همین موضوع پرداخته شده است.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

با توجه به این مورد که در سال های گذشته در ایران شاهد افزایش دما در فصل تابستان بوده ایم، زندگی کردن در یک محیط با تهویه مناسب مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است که تمامی این مباحث در گرو انتخاب بهترین کولر گازی با ظرفیت هوادهی مناسب است.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

محل نصب کولر گازی یکی از مهمترین مواردی است که پس از خرید کولر گازی باید به آن توجه کنید، زیرا اگر بهترین کولر گازی را هم خریداری نمایید اما جایگاه درستی برای نصب آن در نظر نگیرید ممکن است در نحوه عملکرد کولر گازی و طول عمر مفید اسپلیت تاثیر مخربی داشته باشد که به همین دلیل ما در مقاله بهترین مکان برای نصب کولر گازی را بررسی می کنیم، با ما همراه باشید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

آبریزی یا نشت آب کولر به داخل خانه یکی از مشکلات شایعی است که بیشتر در فصل تابستان اتفاق می افتد. این نشت آب از جلوی پنل دو تکه است. مشکل نشتی آب اسپلیت یا کولر گازی باید خیلی زود برظرف شود چرا که اگر تعللی صورت بگیرد موجب خساراتی همچون ریختن گچ دیوار یا خراب شدن کاغذ دیواری می گردد. در این مقاله قصد داریم درباره دلایل آبریزی کولر گازی توضیحاتی را ارائه کنیم که پیشنهاد می شود همراه ما باشید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

کولر گازی ها امروزه جایگزین بسیار مناسبی به جای کولر های آبی می باشند. این تجهیزات با قطعات بسیار نوین و پیشرفته تولید شده اند و با کم ترین صدای ممکن کارایی دارند. بنابراین، اگر شما حین کار کردن کولر گازی و اسپیلت خود متوجه صداهای عجیب شده اید، باید به فکر بررسی یا تعمیرات این دستگاه باشید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید
پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید