مزایا و معایب کولر گازی

مزایا و معایب کولر گازی

اکثر کسانی که کولرهای گازی را خریداری کرده اند تنها برای دو ویژگی اصلی این دستگاه، یعنی سرمایش یا گرمایش آن است، اما این درصورتی است که این دستگاه دارای مزایا و معایب مختلفی می باشد. اگر شما هم در مورد خرید یا عدم خرید این محصول شک دارید، ما در این مقاله به شما کمک می کنیم تصمیم خود را برای خرید این محصول نهایی کنید.

اکثر کسانی که کولرهای گازی را خریداری کرده اند تنها برای دو ویژگی اصلی این دستگاه، یعنی سرمایش یا گرمایش آن است، اما این درصورتی است که این دستگاه دارای مزایا و معایب مختلفی می باشد. اگر شما هم در مورد خرید یا عدم خرید کولرگازی یا اسپلیت شک دارید، ما در این مقاله به شما کمک می کنیم تصمیم خود را برای خرید این محصول نهایی کنید.

بررسی مزایا و معایب اسپلیت

کولر گازی یا اسپلیت را می توان به عنوان یکی از تجهیزات محبوب تهویه مطبوع دانست زیرا این محصول دارای تنوع بسیار بالایی می باشد به همین دلیل در ادامه به بررسی مزایا و معایب کولر گازی سرد و گرم یا دو کاره می پردازیم.

مزایا و معایب کولر گازی اسپلیت

تاثیر کولر گازی بر سلامتی افراد

در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که کولرگازی های نسل جدید برای حفظ سلامتی افراد بهینه شده اند و مشکلاتی که در ابتدای استفاده از این دستگاه های خنک کننده وجود داشت دیگر ندارد. همچنین اگر از کولرگازی با برند معتبر و استاندارد استفاده نشود ممکن است به دلیل عدم توانایی در به تعادل رساندن رطوبت و دمای محیط، سلامت افراد به خصوص افرادی که دارای آلرژی هستند به خطر بیوفتد.

مزایای کولر گازی

اسپلیت یا کولرگازی دارای مزایای بیشماری می باشد به گونه ای که معایب آن کمتر به چشم می آید، در ادامه به بررسی مزیت های مختلف این محصول می پردازیم.

  • بهبود کیفیت هوای محیط داخلی

برای تمامی افراد به خصوص کسانی که از بیماری های تنفسی رنج می برند، کیفیت هوایی که تنفس می شود بسیار اهمیت دارد که انواع کولر گازی به این افراد کمک می کند تا با حذف آلاینده های موجود در هوا، کیفیت هوا را به شکل قابل توجهی افزایش داده و اثرات مخرب آن را بر روی سلامت انسان کمتر کند.

اسپلیت ها یا کولرهای گازی برای بهبود کیفیت هوای محیط از فیلترهای مخصوصی استفاده می کنند که این فیلترها دارای انواع مختلفی مانند فیلترهای هپا، یون سیلور، شارژ الکترواستاتیک، کربن اکتیو، ضد میکروب و غیره می باشند و هر یک وظیفه خود را در جهت بهبود هوای اطراف به خوبی انجام می دهد.

  • کنترل رطوبت هوای محیط داخلی

کنترل رطوبت یکی از کارهای مهمی است که باید در خانه، محل کار و غیره مخصوصا در شهرهایی با آب و هوای مرطوب و شرجی انجام شود، زیرا وجود رطوب در محل زندگی می تواند باعث اختلالات تنفسی و مشکلات پوستی شود. همچنین در صورت عدم کنترل رطوبت، فضایی برای رشد انواع کپک ها فراهم شده که این امر باعث پوسیدگی و آسیب به بافت ساختمان و وسایل داخل آن می شود. کولرهای گازی با استفاده از سیستم های پیشرفته می توانند تمامی این مشکلات را کنترل نمایند و محیطی با رطوبن مناسب برای مصرف کننده فراهم نمایند.

مزایای کولر گازی

  • افزایش بهره وری

بر خلاف سیستم های سرمایشی و گرمایشی قدیمی، کولرگازی ها می توانند با ایجاد هوایی مطبوع و یکنواخت منجر به بالا رفتن افزایش بهره وری در خانه و محل کار شوند. زیرا یک محیط گرم و بدون تهویه مناسب باعث عدم تمرکز شده و انرژی افراد را از بین می برد. کولرهای گازی یا اسپلیت ها با استفاده از یک روند دائمی هوای تازه بیرون را به داخل کشیده و هوای بی کیفیت داخل را بهبود می بخشند.

  • تولید صدای کم

کولرهای گازی نسبت به سیستم های سرمایش قدیمی مثل کولرهای آبی دارای صدای کمتری می باشند به همین دلیل می توان از آنها با خیالی آسوده در اتاق خواب ها هم استفاده کرد.

  • افزایش امنیت

کولرهای گازی بر خلاف سیستم های قدیمی نیازی به باز بودن پنجره یا راه هوا مجزا ندارند که همین امر منجر به افزایش امنیت خانه و خانواده در طول روز می گردد زیرا این کولرها با استفاده از سیستم گردش هوایی که دارند دائما هوای تازه را برای محل مورد نظر فراهم می کنند.

  • استفاده به صورت سرد و گرم

کولرهای گازی این امکان را فراهم می کنند تا با استفاده از قابلیت سرمایش و گرمایش نیازی به خرید پنل های گرمایشی نداشته و همچنین گرمای یکنواختی در سطح محل مورد نظر داشته باشید.

  • امکان تنظیم دقیق درجه دما

در کولرگازی این امکان وجود دارد که با استفاده از ریموت کنترل دمای هر قسمتی که یک یونیت داخلی وجود دارد را به میزان دلخواه تنظیم کنید.

  • استفاده کمتر از آب

کولرهای گازی بر خلاف کولرهای آبی با گاز مبرد کار می کنند، در سال های گذشته سعی شده تا این گازها با محیط زیست سازگار باشند. در حال حاضر اکثر کولرهای گازی با گاز R410a کار می کنند البته برخی از این دستگاه ها هنوز با گاز R22 سرمایش و گرمایش محیط را فراهم می کنند.

  • سرعت خنک کنندگی

کولرهای گازی توانایی خنک کردن بخش بزرگی از محیط را در زمان کوتاهی دارند که این مزیت علاوه بر رضایت مصرف کننده منجر به مصرف انرژی کمتر نیز خواهد شد زیرا نیاز نیست دستگاه زمان زیادی برای خنک کردن محیط صرف کند.

  • نصب و تعمیر آسان

نصب کولر گازی نسبت به کولر آبی بسیار آسان می باشد به جز برخی از کولرهای گازی که نیاز به کانال کشی دارند، می توان تقریبا تمامی آنها در هر زمان و در هر قسمتی از ساختمان نصب کرد. همچنین تعمیر این محصول به راحتی امکان پذیر است زیرا با توجه به استقبال مردم از این نوع سیستم تهویه، تعمیر کاران زیادی اقدام به تعمیر و نگهداری این محصول نموده اند.

  • امکانات جدید و پیشرفته

کولرهای گازی جدید دارای امکانات جدید و پیشرفته ای می باشند که با استفاده از آنها علاوه بر راحتی استفاده از دستگاه عمر آن نیز افزایش می یابد که برخی از این امکانات شامل هوشمندسازی، سازگاری با پنل های خورشیدی (در مکان هایی که برق شهری وجود ندارد) و غیره می باشد.

معایب کولر گازی

تا این بخش از مقاله به مزایای کولر گازی اشاره کردیم کولرهای گازی هم مانند سایر وسایل برقی خریداری شده دارای معایبی هر چند اندک می باشند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

معایب کولر گازی

  • قیمت بالا

همه ما در زمان خرید کولر گازی به اولین چیزی که فکر میکنیم هزینه خرید و نگهداری بالا این محصول است، کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی دارای قیمت بالاتری هستند که مزیت های زیاد این نوع کولرها می تواند قیمت بالای آنها را کاور کند.

  • مصرف انرژی بالا

احتمالا همه ما از مصرف بالای برق در این دستگاه شنیده ایم اما این باور قدیمی باید کنار گذاشته شود، زیرا کولرگازی های نسل جدید که در کلاس A تولید می شوند مصرف انرژی پایین تری دارند که این امر در نهایت منجر به پایین آمدن مبلغ قبوض پرداختی خواهد شد. استفاده از کولرهای گازی اینورتر هم یکی از راه حل های کاهش مصرف انرژی می باشد، وجود اینورتر در کولر گازی باعث می شود علاوه بر مصرف انرژی طول عمر دستگاه نیز افزایش یابد.

  • آلاینده بیشتر

در برخی از مدل های کولر گازی ممکن است کولر گازی آلاینده های خارجی را وارد محیط داخلی نماید که این نوع کولرها در شهرهایی که آلاینده زیادی دارند توصیه نمی شود.

  • تعویض فیلترها

البته که هر دستگاهی دارای لوازم مصرفی خود می باشد که این لوازم در کولرهای گازی، فیلترها می باشند که در صورت عدم تعویض در بلند مدت ممکن است باعث رشد باکتری ها و انواع قارچ شود و بوی نامطبوعی را به همراه داشته باشد.

نتیجه گیری:

همانطور که در این مقاله گفته شد کولرهای گازی می توانند دارای مزایا و معایبی باشند که با توجه به این موارد کولر گازی میتواند برای افراد یا محیط های مختلف خوب باشد و به تهویه محیط کمک کند. طراحی و ساخت کولرهای گازی در حال پیشرفت چشمگیری می باشد که در آینده نه چندان دور شاهد رفع تمامی مشکلات این سیستم کاربردی خواهیم بود. در صورتیکه در مورد مزایا و معایب انواع کولر گازی سوالی دارید می توانید از طریق کامنت همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

نحوه نصب کولر گازی پرتابل باید به درستی و صحیح انجام گیرد. برای این کار باید ابتدا آموزش های لازم داده شود یا حتی می توان از تکنسین های ماهر در این زمینه کمک گرفت. در این مقاله درباره مراحل نصب و نکات طلایی مربوط به کولر گازی پرتابل توضیحات کاملی داده ایم. همراه ما باشید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

نصب کولر گازی پنجره ای به دلیل یک تکه بودن آن، بسیار آسان تر از انواع کولر گازی (اسپلیت) می باشد. اما در نصب این تجهیز باید دقت لازم را داشته باشید. زیرا در صورت عدم رعایت اصول نصب، ممکن است برای شما و همسایگان مشکلاتی را ایجاد کند. به این نکته توجه نمایید که در بسته بندی کولر گازی باید تجهیزاتی مانند مفصل زه کشی، عایق (چسبی و شیار دار برای قاب پنجره)، پیچ های مختلف، پنل کرکره ای، بست های نگهدارنده و L شکل وجود داشته باشد تا فرآیند نصب به سهولت انجام شود.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

زمانی که از هوای داغ تابستان در بیرون از منزل، به هوای مطبوع و خنک خانه پناه می برید و در کمال ناباوری متوجه می شوید که کولر گازی باد گرم می دهد. در این موقعیت چه احساسی دارید؟ این یکی مشکلات شایع از نظر کاربران است. چنین مسئله ای دلایل زیادی دارد که در این مقاله با آنها آشنا خواهیم شد.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

تمامی افرادی که اقدام به خرید کولر گازی می کنند، انتظار دارند که در فصول سرد و گرم سال، هوایی مطبوع و یکنواخت را برای آنها فراهم سازد و کولرهای گازی هم مانند سایر تجهیزات تهویه مطبوع امکان آسیب دیدن قطعات در آنها وجود دارد که در صورت آسیب دیدن آنها، در قدم اول باید به عیب یابی بپردازیم. ما در این مقاله به کمک متخصصین این حوزه به بررسی عیوب رایج کولر گازی و راهکارهای تعمیر آن می پردازیم.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید
پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید