تفاوت بین کولر گازی معمولی و کولر گازی اینورتر دار

تفاوت بین کولر گازی معمولی و کولر گازی اینورتر دار

تفاوت کولر گازی و اسپلیت های معمولی و اینورتر دار با یک تجهیز به نام کمپرسور مشخص می شوند. سرعت کمپرسور در انواع اینورتر دار متغیر بوده، در حالیکه در مدل های معمولی این سرعت ثابت است. در ادامه به طور مفصل به بررسی این موضوع می پردازیم.

تفاوت کولر گازی و اسپلیت های معمولی و اینورتر دار با یک تجهیز به نام کمپرسور مشخص می شوند. سرعت کمپرسور در انواع اینورتر دار متغیر بوده، در حالیکه در مدل های معمولی این سرعت ثابت است. در ادامه به طور مفصل به بررسی این موضوع می پردازیم.

تفاوت بین کولر گازی معمولی و کولر گازی اینورتردار

همانطور که می دانید کولرهای گازی دسته بندی های متفاوتی دارند اما اگر بخواهیم از نظر عملکردی آنها را دسته بندی کنیم به دو نوع اینورتر دار و معمولی می رسیم این دو کولر گازی تفاوت های زیادی دارند که در هنگام خرید هم ممکن است نداشتن اطلاعات در مورد آنها مشکلاتی را به همراه داشته باشد که در این مقاله قصد داریم به تفاوت های کولر گازی معمولی و اینورتر و پاسخ به سوال کولر گازی اینورتر برای شما مناسب ‌تر است یا معمولی؟ بپردازیم.

مقایسه عملکرد کولر گازی اینورتر با معمولی

در ابتدای امر به این موضوع اشاره کنیم که کولرهای گازی اینورتر در ساختار ظاهری کاملا شبیه به کولر های گازی معمولی می باشند و فقط در مدار الکتریکی با یکدیگر متفاوت هستند. کولر گازی معمولی در ابتدا با حداکثر توان خود شروع به کار می کند و با استفاده از یک ترموستات دیجیتالی (On/Off) سنجش دمای برگشتی را انجام داده و پس از رسیدن به میزان دمای تنظیم شده (دلخواه) جریان برق کمپرسور وصل کرده و دستگاه را روشن یا خاموش می کند.

اما در اسپلیت اینورتر، کمپرسور قطع و وصل نمی شود بلکه همواره روشن است و فقط سرعت آن کم و زیاد می شود، در واقع اینورتر قدرت مورد نیاز کمپرسور در هر زمان را فراهم می کند تا کار خنک سازی را به خوبی انجام دهد. کولر گازی اینورتر از نسل جدید کولرهای گازی می باشد که با توجه به مزیت ها و نحوه عملکرد متفاوتی که با کولر گازی معمولی دارد، مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است که در مقاله کولر گازی اینورتر چیست؟ به تفسیر به آن پرداخته شده است.

مقایسه عملکرد کولر گازی اینورتر با معمولی

در تصویر بالا به تفاوت عملکرد کولر گازی معمولی و اینورتر می پردازیم، لازم به ذکر است خط مشکی نشان دهنده کولر گازی معمولی و خط سبز نشان دهنده کولر گازی اینورتر می باشد.

  1. کمپرسور با سرعت ثابت کار می کند، بنابراین رسیدن به دمای تنظیم شده بیشتر طول می کشد.
  2. کمپرسور همیشه با ظرفیت کامل کار می کند.
  3. دمای محیط یا گرم است یا سرد
  4. در این نقطه کمپرسور اینورتر سریعتر به دمای تعیین شده می رسد.
  5. تنظیم سرعت کمپرسور برای جبران تغییر دما. (ذخیره انرژی)

8 تفاوت اصلی کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی

بین کولر گازی اینورتر تفاوت های عمده ای وجود دارد که در ادامه به تفاوت های اصلی کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی می پردازیم:

تفاوت اصلی کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی

  • کمپرسور

تفاوت اصلی این دو دستگاه را می توان سرعت کمپرسور دانست، به طوری که دور کمپرسور در کولر گازی اینورتر متغیر بوده ولی در اسپلیت معمولی ثابت می باشد. کمپرسور های دور متغیر در عملکرد آرام تر و بهتر هستند و در حین کار انرژی بسیار کمی را مصرف می کنند.

  • میزان مصرف برق

کولر گازی اینورتر نسبت به کولر گازی معمولی میزان برق مصرفی کمتری دارد به گونه ای که کولر گازی اینورتر را تحت عنوان کولر گازی کم مصرف می شناسند. زیرا کولر گازی های معمولی برای شروع بکار نیاز به جریان برق دو برابر دارند اما در کولر گازی اینورتر به دلیل کاهش فرکانس برق ورودی، افت ولتاژ رخ نمی دهد در واقع کولر گازی اصطلاحا نرم استارت می خورد.

میزان مصرف برق در کولر گازی

البته لازم به ذکر است کولر گازی اینورتر در زمان حداکثر بار (فول بار) در مصرف انرژی تفاوتی با کولر گازی معمولی ندارد.

  • نوع گاز مبرد

یکی دیگر از تفاوت های اسپلیت اینورتر و معمولی نوع گاز مبرد آنها است، در کولر گازی های اینورتر از گازهای R410a یا R32 استفاده می شود (در صورت تمام شدن گاز مبرد باید با توجه به دستورالعمل شرکت سازنده عمل کرد.)، اما در کولر گازی معمولی علاوه بر گازهای ذکر شده از گازهای R22 هم استفاده می شود.

  • کنترل دمای محیط

کولر گازی اینورتر سرما و گرما یکسانی را برای محیط فراهم می کند. این کولر ها با تنظیم دمای مورد نظر و رسیدن به آن به صورت اتوماتیک دور کمپرسور را کم کرده و دمایی یکنواخت برای محیط فراهم می کنند اما کولرهای گازی معمولی حتی با رسیدن به دمای تعیین شده کمپرسور خاموش شده و بعد از گذشت زمان هوای گرم یا سرد می شود.

  • میزان صدای تولیدی

صدای تولید شده از کولرهای گازی معمولا صدای کمپرسور در حین کار است که در کمپرسورهای اینورتر به دلیل عدم روشن و خاموش شدن مکرر این صدا بسیار کمتر می باشد ولی این مشکل در کولرهای گازی معمولی وجود دارد زیرا کمپرسور دائما در حال روشن شدن با تمام توان می باشد. بنابراین میزان صدای کولر گازی از فاکتورهای مهم در خرید این محصول است.

  • طول عمر

کولر گازی اینورتر و معمولی در طول عمر هم با یکدیگر متفاوت هستند و کولر گازی اینورتر به دلیل عملکرد یکنواخت دارای طول عمر بالاتری نسبت به کولر گازی معمولی می باشد. کولر گازی های معمولی به دلیل روشن و خاموش شدن مکرر برای رسیدن به دمای مطلوب به مرور مستهلک شده و طول عمر کمتری دارد.

  • قیمت

قیمت کولر گازی اینورتر به مراتب بیشتر از کولر گازی معمولی می باشد البته بازدهی بیشتر، کیفیت در عمکلرد، صرفه جویی در هزینه ها و مصرف انرژی موجب شده تا قیمت بالای کولر گازی اینورتر نسبت به کولر گازی معمولی جبران شود.

  • تعمیر و نگهداری

تعمیر و نگهداری کولر گازی معمولی راحت تر می باشد، زیرا اینورتر موجود در کولر گازی اینورتر، قطعه ای تخصصی می باشد. توجه داشته باشید هر کدام از این نوع کولر گازی ها را برای منزل یا هر مکان دیگری خریداری می کنید هیچگاه سرویس های دوره ای را فراموش نکنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه سرویس کاری اسپلیت توصیه می شود مقاله کولر گازی هر چند وقت یکبار باید سرویس شود؟ را مطالعه نمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله تفاوت ها و نحوه عملکرد کولر گازی اینورتر و معمولی مورد بررسی قرار گرفت در انتهای مقاله باید به این نکته توجه کنید که در انتخاب بهترین برند کولر گازی علاوه بر در نظر گرفتن اینورتر یا معمولی بودن آن، موارد دیگری مانند متراژ، میزان انرژی مصرفی و برند سازنده کولر را در خرید خود در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید، همچنین اگر برای انتخاب بین اینورتر و معمولی بودن کولر گازی با مشکل مواجه هستید می توانید از طریق کامنت همین صفحه با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

نحوه نصب کولر گازی پرتابل باید به درستی و صحیح انجام گیرد. برای این کار باید ابتدا آموزش های لازم داده شود یا حتی می توان از تکنسین های ماهر در این زمینه کمک گرفت. در این مقاله درباره مراحل نصب و نکات طلایی مربوط به کولر گازی پرتابل توضیحات کاملی داده ایم. همراه ما باشید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

نصب کولر گازی پنجره ای به دلیل یک تکه بودن آن، بسیار آسان تر از انواع کولر گازی (اسپلیت) می باشد. اما در نصب این تجهیز باید دقت لازم را داشته باشید. زیرا در صورت عدم رعایت اصول نصب، ممکن است برای شما و همسایگان مشکلاتی را ایجاد کند. به این نکته توجه نمایید که در بسته بندی کولر گازی باید تجهیزاتی مانند مفصل زه کشی، عایق (چسبی و شیار دار برای قاب پنجره)، پیچ های مختلف، پنل کرکره ای، بست های نگهدارنده و L شکل وجود داشته باشد تا فرآیند نصب به سهولت انجام شود.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

زمانی که از هوای داغ تابستان در بیرون از منزل، به هوای مطبوع و خنک خانه پناه می برید و در کمال ناباوری متوجه می شوید که کولر گازی باد گرم می دهد. در این موقعیت چه احساسی دارید؟ این یکی مشکلات شایع از نظر کاربران است. چنین مسئله ای دلایل زیادی دارد که در این مقاله با آنها آشنا خواهیم شد.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

تمامی افرادی که اقدام به خرید کولر گازی می کنند، انتظار دارند که در فصول سرد و گرم سال، هوایی مطبوع و یکنواخت را برای آنها فراهم سازد و کولرهای گازی هم مانند سایر تجهیزات تهویه مطبوع امکان آسیب دیدن قطعات در آنها وجود دارد که در صورت آسیب دیدن آنها، در قدم اول باید به عیب یابی بپردازیم. ما در این مقاله به کمک متخصصین این حوزه به بررسی عیوب رایج کولر گازی و راهکارهای تعمیر آن می پردازیم.

10 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید
پربازدیدترین مطالب

پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

11 شهریور , 1403 بیشتر بخوانید